Et av de sentrale spørsmålene har å gjøre med beregningene om forventet kapasitetsøkning med en tredje rullebane, sett i forhold til å utnytte kapasiteten mer effektivt på de eksisterende to. Fjell etterlyser også erfaringstall andre flyplasser.

Oslo Lufthavn har i dag snaut 70 flybevegelser i topptimene på to rullebaner. München og Heathrow, som er fulle store deler av døgnet, ligger på 85–90 bevegelser i timen med to rullebaner. Det er dit Oslo Lufthavn kan komme med å utnytte eksisterende terminal og de to eksisterende rullebanene maksimalt. Og jeg kan forsikre Fjell om at vi skal utnytte kapasiteten maksimalt. På forrige ukes folkemøte på Kløfta presiserte jeg dette flere ganger. Etter at vi har brukt rundt to milliarder kroner på kapasitetsutnyttende tiltak, blir en tredje rullebane nødvendig. Dette vil i henhold til trafikkprognosene skje omkring 2030. En tredje rullebane i øst vil øke kapasitet fra 90 til 135 bevegelser i topptimen. En ny organisering av luftrommet vil legge til rette for at dette kan realiseres.

Lufthavner som opererer ved maksimal kapasitet i store deler av døgnet, som Heathrow og München, har ofte store forsinkelser og betydelig trengsel. Begge har i mange år arbeidet for å få politisk gjennomslag for en tredje rullebane.

Til spørsmålet om hvor sikre prognosene om forventet trafikkøkning på Oslo Lufthavn er: Prognosene er utarbeidet av Transportøkonomisk Institutt (TØI). De er robuste og tar høyde for utviklingen i befolkning og økonomi. Oslo Lufthavn har spesielle kapasitetsutfordringer knyttet til sterke trafikktopper i innenlandstrafikken og i deler av utenlandstrafikken. Det er utført følsomhetsanalyser som viser at det vil bli behov for en tredje rullebane selv ved endrede forutsetninger. For tiden er trafikkveksten større enn prognosene skulle tilsi.

Fjell lurer også på hvilke fordeler kommunene vil ha av å få båndlagt arealer til fordel for en tredje rullebane. Generelt vil det være en fordel for kommunene å få en avklaring med hensyn til plassering. De berørte kommuner kan da legge dette til grunn i sin arealplanlegging. Stortinget har tidligere bestemt (ved behandling av NTP 2010-2019) at et areal for tredje rullebane skal reserveres. Avinor har gått inn for østre alternativ av mange grunner. Erfaring fra de årene som har gått siden Oslo Lufthavn ble åpnet i 1998, viser at flyplassen er en viktig motor i næringsutviklingen på hele Øvre Romerike. En tredje rullebane vil ytterligere forsterke denne effekten for hele regionen. Ullensaker kommune, som er styrt av Fjells eget parti, er tydelige på dette i egen årsrapport fra 2015: «Ullensaker er en av kommunene i Norge med klart størst vekst på grunn av Avinor».

En ekstern samfunnsøkonomisk analyse viser at nytten er sju ganger større enn kostnadene ved utbygging. Avinor vil ikke gå inn for utbygging før behov er der og investeringen kan regnes hjem som en god «business case», også bedriftsøkonomisk.

Håper dette var oppklarende.

LES OGSÅ: Vi trenger ikke overdrive for å si tydelig nei til tredje rulleban

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.