Brevet fra Ingrid på 81 år fra Kristiansand avsluttes med «Hjelp oss!»

Kampen for å få utbetalingsmeldingen for pensjon i posten har blitt latterliggjort av enkelte. Det må bero på en manglende forståelse for hvordan det er å leve med lav digital kompetanse i dagens samfunn. Det er på grunn av folk som Ingrid at vi i Pensjonistforbundet ikke gir oss: Å frata pensjonister muligheten til å få utbetalingsmeldingen i posten, er å stenge enkelte ute fra vesentlig informasjon om egen økonomisk situasjon. Det er diskriminering!

De aller fleste pensjonister håndterer digitale medier godt, la det ikke være noen tvil om det. Kampen for utbetalingsslippen handler om å gi den gruppen som enten ikke har tilgang til eller ikke klarer å bruke nav.no, en mulighet til å få informasjonen tilsendt i posten.

En kan ikke bare be andre om hjelp, slik enkelte har antydet i debatten. Mange eldre har ikke nære som kan hjelpe dem. Men viktigst: Å dele egen BankID kan regnes som grovt uaktsomt dersom en blir utsatt for svindel. Eldre som gir bort sin BankID-brikke, risikerer dermed å bli erstatningsansvarlige for tapet dersom noen utnytter muligheten. Dessverre vet vi at eldre har blitt økonomisk utnyttet av mennesker som står dem nær. BankID og finansnæringen er selv helt tydelige: Lån ALDRI bort din ID-brikke! Når regjeringen bruker nedgang i henvendelser til NAVs kontaktsenter som argument for at det ikke er behov for utbetalingsslippen i posten, vitner det om en manglende forståelse for at mange eldre ender opp med å gi bort sensitive opplysninger i jakten på den digitale slippen.

Alternativet med å ringe Nav kontaktsenter fungerer også dårlig for mange. Det er lang ventetid og mange eldre sliter med dårlig hørsel. Noen har også kognitive utfordringer. Å forstå papiret som ligger foran deg er noe helt annet enn å holde tritt med alle tallene som blir ramset opp over telefonen. Regjeringen argumenterer med at de eldre kan ringe NAV og be om å få slippen tilsendt i posten. Vi får tilbakemeldinger fra pensjonistene om at de i realiteten må oppgi særskilte behov og begrunne godt hvorfor de ikke kan bruke nav.no. Vi kan ikke se at denne politikken bidrar til at det er lett for eldre å bo hjemme og være selvstendige lengst mulig.

Offentlige myndigheter plikter å ta hensyn til at brukere har ulike forutsetninger og behov. Vi i Pensjonistforbundet støtter fullt ut hovedregelen om at offentlig kommunikasjon med innbyggerne skal foregå digitalt. Vi finner oss derimot ikke i at den gruppen som har behov for å få viktig informasjon om sin egen pensjon og økonomi tilsendt på papir, ikke kan velge dette som alternativ. Dette handler ikke om at eldre er motstandere av digital utvikling. Det handler om at ikke alle innbyggere vil klare å bli digitale brukere. Problemstillingen rammer bare et mindretall – men er desto viktigere for dem det gjelder.

Representanter fra samtlige partier på Stortinget, bortsett fra Høyre, skrev i valgkampen under på Pensjonistforbundets uttalelse om å gjeninnføre papirslipp til dem som har behov for det. Kristelig Folkeparti har tatt tilbakemeldingene fra pensjonistene på alvor og lagt penger til dette inn i sitt alternative budsjett. Nå er det opp til Stortingets politikere å vise at de står ved sitt ord. Det er på tide å vise eldre den respekten vi fortjener, og lage et samfunn der alle kan delta!

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.