• Sverre Myrli

Det betyr at vi kommer til å stemme i mot de lovendringene som regjeringen måtte foreslå for Stortinget for å iverksette EU-direktivene i Norge.

EUs fjerde jernbanepakke innebærer at alle togselskap godkjent av EU kan etablere kommersielle jernbaneruter i Norge. I tillegg skal det være konkurranse ved alle offentlig kjøp av persontrafikktjenester med jernbane.

Konkurranseutsettes

Jernbanesektoren egner seg dårlig for ideologisk markedstenkning. Likevel tvinger høyresiden fram konkurranseutsetting og privatisering, uten å ha dokumentasjon på at dette fører til et bedre togtilbud.

Det borgerlige stortingsflertallet bestemte i 2015 at all jernbanetrafikk i Norge skal konkurranseutsettes i den såkalte jernbanereformen.

Denne politikken har frem til nå ikke har ført til annet en økt usikkerhet blant jernbaneansatte, personalmangel i selskapene, forsinkelser og kanselleringer av togavganger, dårligere regularitet, mer byråkrati, samt at store utbyggingsprosjekt stadig skyves frem i tid.

Legge til rette

I stedet for å splitte opp Jernbane-Norge enda mer, bør vi legge til rette for en mer samordnet jernbane. NSB har de siste årene hatt en god økning i passasjertallet, og kundetilfredsheten har økt. Selskapet har gått svært godt og har levert et betydelig utbytte til staten som eier. Likevel demonterer regjeringen nå NSB.

Flytoget er blant bedriftene i Norge med best omdømme. Og NSBs omdømme har økt i takt med at tilbudet er blitt forbedret og nye tog er tatt i bruk. Det er ingen fornuftige grunner til å stykke opp et nasjonalt togselskap som fungerer stadig bedre, eller å selge en suksess som Flytoget. Arbeiderpartiet ønsker å beholde både NSB og Flytoget som felleskapets eiendom.

Regjeringens jernbanepolitikk handler i hovedsak om å spare penger og å bygge ned en felles eid jernbane gjennom å skape et kunstig og oppkonstruert konkurransemarked. I virkeligheten er det de jernbaneansattes lønns-, arbeids- og pensjonsforhold som utgjør konkurransefaktoren. Det er der høyrefolkene vil spare penger.

Og nå skyver regjeringen EUs fjerde jernbanepakke foran seg, men agendaen er selvsagt å innføre mer konkurranse, anbud og privatisering. Altså sin egen politikk. Den politiske høyresiden er drevet av blind ideologi fremfor et reelt ønske om å skape pragmatiske løsninger for et bedre togtilbud for de reisende.

Regjeringens jernbanepolitikk er i ferd med å spore av. Det eneste som kan redde oss nå er at Krf drar i nødbremsen. Vil de det?

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.