I disse dager spaserer det 60.000 elevene inn i skolegårder landet over for aller første gang.

Store kvalitetsforskjeller

De neste tretten årene skal alle disse barna stifte nye vennskap, leke, lære, møte utfordringer, oppleve mestring og vokse. De er heldige, fordi de starter i en skole hvor det faktisk går bedre enn før. Vi kan glede oss over at norske elever leser bedre, gjennomføringen har gått opp og flere får bedre karakterer på grunnskolen.

Men vi er ikke i mål og står fortsatt foran utfordringer. For mange barna våre får ikke tilstrekkelig grunnleggende ferdigheter for å klare seg i videre utdanning, arbeids- og samfunnsliv.

Det er også problematisk at det er så store kvalitetsforskjeller mellom kommuner, skoler og mellom klasserom. Hvor du kommer fra skal ikke ha noe å si for hva du kan utrette på skolen.

En skole med muligheter for alle

For Høyre har det alltid vært viktig å skape en skole med muligheter for alle, uavhengig av hvor du bor eller hvilken familie du kommer fra. Derfor har vi satt et mål om at ingen skal gå ut av grunnskolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig.

Vi vet at tiltak tidlig i skoleløpet har høyere effekt på elevenes læring og personlige utvikling, enn tiltak senere i skoleløpet. Jo lenger vi venter jo større vil forskjellene bli. Derfor er en reform for tidlig innsats hele avgjørende for de aller yngste.

Tilbud om intensiv opplæring

Vi har allerede gjort mye. Vi har blant annet gitt skolene en lovfestet plikt til å gi elever som henger etter et tilbud om intensiv opplæring i lesing, skriving og regning på 1.-4.trinn og lovfestet en plikt til samarbeid mellom barnehage, skole og SFO om barns overgang. Nå innfører vi også en lærernorm som vil gi flere lærere i norske klasserom.

Vårt mål er økt tilpasset undervisning, tettere oppfølging og dyktige lærere som gir barna våre den beste starten og møtet med skolen.

Vil mer

Vi vil mye mer. Neste år skal vi legge frem en egen stortingsmelding om tidlig innsats. Vi vil gi flere lærere etter- og videreutdanning fordi vi vet at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring, vi vil gjøre flere lærere til eksperter i begynneropplæring og vi vil vurdere å stille krav om at alle barneskoler skal ha spesialpedagogisk kompetanse.

Vi vil ønske spesielt alle nye elever hjertelig velkommen til den norske skolen. Vi skal gjøre vårt for at dere får det bra og lærer det dere skal.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.