I statistikken skjuler det seg to hydrogenbiler, ellers er det snakk om ordinære elbiler. Ingen enkeltmåneder er det solgt flere elbiler enn denne.

Interessen er ikke noe mindre lokalt. Aasen Bil på Minnesund forteller til EUB at elbiler allerede står for en tredel av omsetningen. – I 2012 måtte vi overbevise folk om fordelene, i dag er det nesten motsatt, forteller daglig leder Geir Enderud i Bavaria Gardermoen.

Det er ingen tvil om at dette har vært en villet politikk. Selv om motivasjonen for å kjøpe elbil varierer fra person til person, er det nok flere som har valgt strøm av økonomiske årsaker enn frykten for akselererende klimaendringer. Faren framover er at veksten stopper opp hvis for mange av elbilfordelene blir faset ut. I Danmark falt salget av elbiler, inkludert plugin hybrider, med hele 60 prosent første kvartal 2017 sammenlignet med første kvartal året før som en direkte følge av at subsidiene ble fjernet. Nå ligger vi ikke an til like store endringer i Norge i nærmeste framtid, men det viser at markedet fremdeles er sårbart.

Samtidig er det en del trender i tiden som gjør at nullutslippsbiler likevel kan ha en strålende framtid, selv om markedet etter hvert må klare seg uten økonomiske støttehjul. En årsak er at avgiftssystemet gjør det stadig mindre attraktivt å kjøre og kjøpe biler som går på fossilt drivstoff. Et enstemmig storting har stilt seg bak ønsket om å fase ut fossilbiler fra 2025. Foreløpig er det mest snakk, da verken Arbeiderpartiet eller Høyre ønsker å lovfeste utfasingen, men det peker likevel ut en kurs.

Lørdag fortalte vi om Birger N. Haugs planer om å etablere ny bilforretning i Gardermoen Næringspark. – Vi må ta inn over oss at politikerne vil ha bort bensin og diesel, sier styreleder Carl-Einar Haug til EUB. Målet er derfor å bygge et annerledes bilanlegg som tar hensyn til dette. Bilforretninger som ønsker å være en del av framtiden, er nødt til å tenke i disse baner. Skal de overleve.