Solvik-Olsen sier vedlikehold av fylkesveier er fylkeskommunenes ansvar og at det er deres oppgave å prioritere penger til dette innfor egne budsjettrammer.

Det sier han vel vitende om at regjeringen kutter heller enn styrker budsjettene til fylkeskommunene.

DET MESTE AV VEINETTET

For 2019 foreslår regjeringen at fylkeskommunenes rammer skal justeres innenfor intervallet minus 100 mill. kroner til pluss 100 mill. kroner.

Vi har 44.000 km. fylkesvei i Norge og bare 10.000 km. riks- og motorvei. Fylkeskommunene er altså ansvarlig for det meste av veinettet vårt, men de sliter med å holde det ved like fordi de mangler penger. Mye penger.

ETTERSLEP TIL 50 MRD

Etterslepet er beregnet til godt over 50 milliarder kroner. Derfor har Senterpartiet foreslått en dugnad mellom staten og fylkeskommunene for å tette vedlikeholdsetterslepet.

IKKE STØTTE FRA FLERTALLET

Sammen med andre representanter fra Senterpartiet, foreslo jeg i Stortinget i vinter at regjeringen blir pålagt å utarbeide et program for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Alle partier var enige om behovet for økt satsing, men dessverre fikk forslaget vårt ikke støtte fra flertallet.

De andre partiene skjøv utfordringen foran seg ved å be om at saken ble tatt opp igjen i forbindelse med rullering av Nasjonal Transportplan. Det er flere år til!

FORESLO ØKNING

Senterpartiet har fulgt opp satsingen på fylkesveiene i sine alternative budsjett i flere år. Vi satte av 1 milliard kroner til fylkesveiene i 2018. Også for 2019 setter vi av penger til å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.

Ved Stortingets behandlingen av Kommuneproposisjonen 2019 foreslo Senterpartiet en økning i overføringene til kommunene og fylkene på 3 til 4 milliarder kroner i 2019 mer enn regjeringen. Dette vil gjøre det mulig å prioritere fylkesveiene.

UMULIG SITUASJON

Solvik-Olsen og regjeringen setter fylkeskommunene i en umulig situasjon. De må ta kjeften fra FrP og Høyre for at de ikke gjør nok for å vedlikeholde fylkesveiene. Samtidig får de ingen penger. Valget de sitter igjen med er å kutte bevilgningene til skole, kollektivtrafikk og andre oppgaver dersom de satser på veivedlikehold, eller å la veiene fortsatt forfalle.

Senterpartiet vil ha slutt på svarteperspillet. Nå må det tas et krafttak for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.