• Øyvind Solum

Klimaeffekten av nordmenns flyreiser er nå like stor som klimaeffekten fra alle norske privatbiler til sammen. Men arbeidet med utslippsreduksjoner i luftfarten kompliseres av Avinors mandat og vedtekter, som forutsetter fortsatt vekst i trafikk og utslipp.

Avinors nåværende mandat tvinger selskapet til å bli en driver for fortsatt vekst i norsk flytrafikk. Med høye, faste kostnader og stort kapitalbehov er selskapet svært sårbart for endringer i trafikkveksten, og dersom trafikkveksten reduseres til én prosent per år vil Avinor gå med underskudd. En endring av Avinors mandat der kravet om selvfinansiering fjernes vil dermed bety at selskapet ikke lenger vil måtte jobbe for fortsatt trafikkvekst.

På lang sikt må flytrafikken elektrifiseres før det igjen kan bli mulig å snakke om en eventuell vekst i flytrafikken. Norge har gode erfaringer med elektrifisering av bilparken. Her har avgiftslettelser og tilrettelegging for ladeinfrastruktur vært viktig. Det finnes i dag et stort antall to-seters og fire-seters småfly i Norge med høy snittalder. Etterhvert som disse erstattes med nye, må vi sørge for at elektriske fly vinner frem på bekostning av fossildrevne småfly.

MDG vil ikke at vi politisk skal legge opp til at flytrafikken skal øke enda mer fra dagens allerede høye nivå. Derfor sier vi nei til 3. rullebane på Norges største flyplass, Oslo Lufthavn. MDG krever at Stortinget iverksetter følgende tiltak:

1) Instruerer Avinors generalforsamling via Samferdselsdepartementet til å endre §3 i Avinors vedtekter, slik at selskapet ikke lenger trenger å være selvfinansiert gjennom driftsinntekter.

2) Instruerer Avinors generalforsamling via Samferdselsdepartementet om å skrive et mål om null trafikkvekst inn i selskapets vedtekter. Nullvekstmålet skal som et minimum gjelde inntil luftfarten, inkludert utenriks, har nådd målet for transportsektoren om 40prosent kutt i forhold til 2005 innen 2030.

3) For å bidra til et marked for elektriske fly, må alle elektriske småfly fritas for alle avgifter, inkl toll og mva. For å gjøre kortbanenettet tilgjengelig for elfly om 5-6 år, så må vi starte et sted. Det private småflymarkedet er ypperlig til dette.

4) Avinor skal jobbe aktivt for at elfly fases inn raskest mulig og fossilfly fases ut raskest mulig. Avinor må pålegges å sørge for ladeinfrastruktur til elektrisk småfly på alle sine flyplasser, og tilby gratis lading inntil markedet er etablert.

5) Stanser utbyggingen av 3. rullebane på Oslo Lufthavn.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.