Mars kan bli en avgjørende måned for fylkesveiene. Da skal Stortingets transport- og kommunikasjonskomité behandle et representantforslag om statlig vedlikeholdsprogram for fylkesveinettet. Forslaget er blitt fremmet av Senterpartiet og tar opp et samferdselstiltak som sittende og foregående regjeringer har vegret å ta tak i: Vedlikeholdsetterslepet. Stortinget har nå en historisk mulighet til å øke satsingen på fylkesveinettet. Den muligheten må politikerne gripe.

Det alle aktørene har til felles er at de har sett seg lei på forfallet på veiene, den politiske uviljen til å satse skikkelig på fylkesveinettet og at statsmakta er med på notene. Forholdene på fylkesveinettet påvirker hverdagen for mange veibrukere, og vedlikeholdssatsingen er ikke nærheten av å fylle behovene. Alle erkjenner dette. Staten. Fylkeskommunene. Kommunene. Næringslivet. Privatbilistene. Men handling har uteblitt.

Manglende vedlikehold gir samfunnskostnader i form av økt reisetid, økt drivstofforbruk og større kjøretøyslitasje. Nedslitte veier er heller ikke svaret for å nå nullvisjonen for antallet trafikkdrepte. Kostnaden for å betale for en storstilt og nødvendig oppgradering gjør at beslutningstakerne kvier seg.

Vi i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) mener grunnene til å la være å iverksette en større vedlikeholdssatsing ikke er til stede. Oslo Economics har på oppdrag fra oss vurdert de samfunnsøkonomiske gevinstene ved å redusere veiforfallet. Beregningene viser at det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er gunstig å ta tak i etterslepet. Anslagsvis vil det å øke vedlikeholdsinnsatsen med om lag 1,5 mrd. kroner for veidekke og veifundament på fylkesveiene i perioden 2018–2029 gi en samfunnsøkonomisk nettonytte på mellom 8,3 og 11,9 mrd. kroner.

Økt satsing på fylkesveiene vil gi vesentlige og positive effekter for næringslivet og folk flest. Gjør vi opp for manglende handlekraft i fortid, kan vi sikre bedre samfunnsøkonomi i fremtiden.

Espen Alvestad er regionsjef i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) Region Øst

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.