Begrepet «delingsøkonomi» må ikke brukes som en unnskyldning for å godta piratvirksomhet i drosjenæringen. Akershus Senterparti mener at å ha drosjeberedskap i hele landet er en stor verdi, som ikke skal forkastes til fordel for moteord og markedsliberalisering.

Delingsøkonomien

Det har vært en økende grad av delingsøkonomi de siste årene. Dette er positivt. Delingsøkonomiens prinsipp handler om å utnytte de ressursene som til enhver tid er tilgjengelige for å redusere privat forbruk på en enkel, ubyråkratisk og rimelig måte. Har du en verktøykasse som støver ned i boden skal du kunne leie ut denne til noen som trenger den til å pusse opp stua og dermed slipper å gå til innkjøp av egen verktøykasse. I neste omgang unngår vi da nok en verktøykasse, som støver ned i nok en bod. Skal Per kjøre Oslo-Trondheim alene i sin femseter skal han kunne annonsere dette og fylle bilen mot en rimelig penge, til fordel for at det kjører fem biler med samme mål etter hverandre på E6. Delingsøkonomiens mål og mening er noe Senterpartiet ønsker å imøtekomme, men begrepet «delingsøkonomi» skal ikke skyves foran virksomheter som i realiteten driver med organisert piratvirksomhet, med markedsliberalisering som baktanke.

Løyvene må styrkes, ikke fjernes

Delingsøkonomiutvalget, nedsatt av regjeringen, foreslår å fjerne løyvene til fordel for et frislipp av markedet, svekket regulering og mindre kontroll. Dette vil gi sjåførene en mindre forutsigbar arbeidsplass, det vil svekke tryggheten til kundene og det vil ha store konsekvenser for transportberedskapen i områder utenfor det umiddelbare «markedet». Senterpartiet mener utvalget er blendet av moteord og app-teknologi. På Landsmøtet 23.–26. mars skal Akershus SP kjempe for å styrke og ivareta dagens løyveordning i taxinæringa.

Å kjøre piratdrosje er imot norsk lov. Det burde ikke bli mindre ulovlig å drive piratvirksomhet bare fordi man organiserer det gjennom en app og kaller det delingsøkonomi. Senterpartiet er positive til delingsøkonomi, men Uber er ikke et eksempel på dette. Uber er en organisert virksomhet som tilbyr persontransport mot vederlag, og det- er noe helt annet. Vi må ivareta taxinæringen som en viktig by- og distriktsnæring og sikre kundene en fortsatt trygg persontransport, i hele landet.

God distriktspolitikk

Taxiløyver er god distriktspolitikk. Taxi-løyver sikrer døgnberedskap i både sentrum og periferi. Mange er avhengige av drosjetransport for å delta i lokalsamfunnet og ha et aktivt, sosialt liv. Bestemor skal komme seg til doktoren når hun trenger det, storebror skal komme seg hjem fra fest etter at bussene har sluttet å gå og tante Gudrun uten førerkort skal kunne komme på besøk uten å måtte gå tvers gjennom hele kommunen.

Om løyveordningen forsvinner, forsvinner også en frihet. Senterpartiet mener at en trygg og nær persontransport, i hele landet, er en svært viktig verdi som ikke skal forkastes til fordel for en pirat-app.

Martha Tærud (Sp)

generalsekretær Senterkvinnene

Maura

LES OGSÅ: - Denne avtalen vil sette lokaldemokratiet i fare