Kjære Avinor og stortingsrepresentanter! Er det ikke nok med 53 millioner flyreiser i 2017?

Det er ti ganger mer enn folketallet i vårt vakre land! Prøv å tenke, hypotetisk sett, hvis Asia, Afrika og Amerika – til sammen over 8 milliarder innbyggere – skulle ønske å fly like mye som lille Norge!

Halvparten av dagens flyreiser går til de tre innenlandske destinasjonene, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. Men vi må ikke bare fly! Vi har tog, og kan få lyntog. Det eneste politikerne trenger å utrede på nytt er den nasjonale transportplan for 2018–2029 for lyntog.

I den nye planen skal Samferdselsdepartementet gi Bane Nor i oppgave å planlegge, utbedre og tilpasse eksisterende infrastruktur til de tre ovennevnte byer med all ferdig infrastruktur. Samferdselsdepartementet og Bane Nor kan da velge å gi de tre strekningene med lyntog konsesjon i de neste 30 år! Konsesjonærenes oppgave vil bli å skaffe og drifte sine egne tog med ansvar for passasjerene.

Ti år er mer enn god nok tid til å utbedre og tilpasse togets infrastruktur. Med lyntogene i drift, kan Norge bli en av verdens attraktive turistdestinasjoner. Næringsveksten vil øke både på vestkysten og i Trøndelag fylke.

Avinor kan trygt fortsette sine planer med de to eksisterende rullebaner på Gardermoen. Norge og den norske befolkningen får bedre reisetilbud – og ikke minst – vi tar vare på våre klimaforpliktelser. Flytransport er en versting blant forurenserne. Elfly, som det stadig snakkes om, er ikke relevant på lenge da batteriene for langtransport ikke er produsert og heller ikke vil bli i overskuelig framtid. Vi må huske at vi har forpliktet oss ifølge Parisavtalen.

Det skal bygges en terminal for frakt av fisk til 800 millioner på Gardermoen. Er det nødvendig?

Det jobbes nå med direktefly fra Nord-Norge til Kina, som kombinerer eksport av laks med turisme. En flight i uka fra Bardufoss eller Evenes. Det er et enormt potensial for å videreutvikle sjømat- og reiselivsnæringa her. Vi kan fly fisken ut fra våre egne lufthavner – slik at vi kan redusere mengden av trailere på veiene. Atskillig mindre forurensning!

I dag sendes også krabbefangsten med trailere fra Finnmark og ned til Herbergåsen for viderebefordring til Gardermoen! Hvorfor ikke sende den fra Alta og Bandak flyplasser og direkte? Dette kan jo eventuelt skape flere arbeidsplasser i Finnmark fylke! Mindre trailerbelastning på veiene også her!

Lille Norge med fem millioner mennesker har to rullebaner på Gardermoen. Vi mener det er tilstrekkelig. Fem millioner mennesker må ikke fly like mye som 50 millioner europeere. Folk må ta sitt miljøansvar her og begrense sine mange flyreiser. Hvis ikke, må priser og avgifter økes! Eventuelt stadig mer for hver flyreise! En tur/retur Oslo/New York gir samme forurensning som 50.000 personbiler årlig. Avinor får for øvrig ingen avgifter fra staten slik all annen transport belastes med. De kan derfor tilby stadig billigere turer og slik legge opp til kunstig vekst.

Avinor beregner å øke kapasiteten til 28 millioner passasjerer i året i 2020, som de mener er bristepunktet. Til sammenlikning hadde Gatwick i 2016 44 millioner årlig med 1 rullebane og Heathrow årlig 78 millioner med to.

Hvorfor skal ikke Gardermoen da klare sine eventuelle 28 millioner med to? En ny rullebane kan ikke forsvares ut fra et behov for større rullebanekapasitet.

10–12 mil fra Gardermoen har vi en flyplass som ikke er i bruk, nemlig Rygge. Den har en rullebane på 2442 meter – det samme som Fornebu i sin tid. Her kan store jumbojetfly lande som det gjorde på Fornebu! Den kan staten kjøpe og bygge om.

Og som nevnt ovenfor, flere flyplasser kan brukes!

La oss også se på prislappen her. En ny rullebane vil koste 19 milliarder, et kjempestort beløp, som sikkert vil stige. En ny pir er satt opp. Den koster 14 milliarder. Fisketerminal 800 millioner kroner.

Cirka 600 hus ligger i området, 3000 mennesker blir berørt med tanke på rivning av hus, støyisolering og anskaffelse av nye boliger. to skoler, barnehager, næringsvirksomhet rammes! Hvor mye blir dette til sammen? Svimlende tall!

For ikke å snakke om all den sorg og fortvilelse en slik rokering av mennesker fører med seg. Vi husker forrige gang. Og når man ikke har behov for en ny! Hvis en tredje rullebane var planlagt allerede i 1998, burde selvfølgelig området vært båndlagt den gang.

Alle miljøorganisasjoner er med oss her. Så mange kan ikke ta feil. Så, kjære politikere – ta det riktige valg! Si nei til en tredje rullebane!

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.