I artikkelen får vi lese at ordfører Rune Rafaelsen i Sør-Varanger vil gjøre Kirkenes til viktig for transporten med Asia. Ordføreren ser forbi Russland, leser vi, mot Kina «som om kort tid er verdens største økonomi».

Rafaelsen har store visjoner for den skipstrafikken som jernbanen mellom Sentral-Europa skal mate med gods og reisende. Vi leser at «Rafaelsen og den finske samferdselsministeren Anna Berner har funnet hverandre i et felles mål om å trekke den finske jernbanen fra Rovaniemi og nordover til Kirkenes. Her er det isfri havn – med plass til mer. Kirkenes har også sykehus og storflyplass, samt en strategisk beliggenhet nærmest grensa til Russland.»

Alt dette klinger særdeles offensivt og fint ut – for både Norge og Finland og verden for øvrig. Men dette kan umulig stoppe her! Som Klassekampen har skrevet tidligere, har det i lang tid vært lagt planer om en nordnorgesbane. Ifølge Klassekampen (21. april 2017) og avisa Tromsø skriver, mener Tromsø kommunes jernbaneutvalg at jernbane mellom Narvik og Tromsø vil åpne verden for nordnorsk sjømat og spare miljøet enormt. Derfor har de knyttet til seg studenter og ansatte ved NTNU for å kartlegge mulighetene som jernbane mellom Narvik og Tromsø åpner opp for.

Det er klart at jernbane mellom hele Norge, via Sverige, til Narvik og Tromsø, og videre via Finland til Singapore og resten av verden, vil koste penger – sjøl om den finske samferdselsministeren er tent på planene, og sikk7ert òg den svenske vil bli det. Men sett i forhold til de mulighetene og enorme inntektene dette vil åpne opp for, vil disse kostnadene likevel bli for peanøtter å regne! Nettopp det som ordfører Rafaelsen nevner, at Kirkenes har «isfri havn (...) Kirkenes har også sykehus og storflyplass, samt en strategisk beliggenhet nærmest grensa til Russland», vil bare bidra til å gjøre denne lange jernbaneforbindelsen enda mer populær og særdeles innbringende. Jeg har derfor ingen tro på at styreleder Esben Poulssen i International Chamber of Shipping har noe å frykte i disse planene når de forhåpentligvis blir satt ut i livet innen forholdsvis kort tid – tvert om! «Nordområdene må integreres med Europa via god kommunikasjon, både fysisk og digitalt. Det er vi som må gjøre det nå,» sier samferdselsminister Anna Berner ifølge Klassekampen. Da må vi ikke være beskjedne. Da må vi tenke stort! Da må vi lære av kineserne – her òg. Særlig fordi vesentlige deler av det store vi tenker oss, allerede ligger der, fordi realisert!

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.