I Nasjonal transportplan som ble framlagt i forrige uke, gis det 4,7 milliarder kroner til bygging av dobbeltspor fra Venjar sør for Eidsvoll stasjon til Langset. Det blir sammen med strekningen Espa – Hamar den siste delen av strekningen Oslo- Hamar som får dobbeltspor. I 2024 skal det være tosporet jernbane fram til Åkersvika i Hamar.

Dette er gledelig sett med lokale øyne. Så kan man selvsagt spørre seg hvor planleggere og politikere var i forrige årtusen da dobbeltsporet ble bygd til Venjar. Etter det har det kommet en liten togrevolusjon med tre-fire tog i timen til og fra Eidsvoll til glede for de reisende langs Gardermobanen, spesielt i Eidsvoll.

Vi har på denne plass mange ganger påpekt at politikerne ikke bare må prate om kollektivtrafikk, de må ville og fatte vedtak deretter. Nasjonalt transportplan oppfyller noen lovnader i så måte.

Denne utbyggingen vil utvilsomt vil føre til flere tog mellom Hamar – Eidsvoll – Oslo og dermed flere reisende som velger tog framfor en bombelagt veg på strekningen. Det får noen konsekvenser.

Parallelt med jernbaneutbyggingen må de ansvarlige se på tilbringersituasjonen til stasjonene langs banen. Det offentlige tilbudet i dag er nesten ikke-eksisterende. Det betyr flere private biler som trenger parkeringsplass ved stasjonene. Planleggingen og utbyggingen av disse må skje parallelt med utbyggingen av spor to.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.