I media ser vi at MDG ruster til kamp for å opprettholde og øke bompengene, og mener det er en feig «bensinpopulisme» fra regjeringen, mens Jonas, Gahr og Støre forsøker å vri debatten over til at dersom vi river alle bomstasjonene og lar alle bli med og betale via GPS og veiprising, så vil det bli mer rettferdig.

MEN, ikke billigere, da kostnadsnivået tross alt skal være det samme… Så det vil si at den som kjører på grusveier ute i distriktene skal være med og bidra til vei- og kollektivløsninger inne i byene? Takk som byr, men nei takk sier jeg!

TYDELIG SIGNAL

Lan Marie Berg sier hun mener et skattefradrag for bomutgifter legger til rette for fortsatt høy bruk av biler med fossilt brennstoff, og at regjeringa heller burde gjøre det enklere å velge miljøvennlig.

Samtidig sier hun at Norge trenger er en samferdselsminister for alle, ikke en «forurensingsminister» bare for bilistene. At MDG reagerer slik på dette, viser et tydelig signal om at vi er på rett vei. For det er nemlig fortsatt slik at bilen ikke er et luksusgode slik Berg stadig prøver å framstille den som.

For veldig mange er den helt nødvendig for å få hverdagen til å gå opp, og for mange av disse er bomutgiftene uforholdsmessig store. Lommeboka til de som har disse unødvendige utgiftene tenker hun i hvert fall ikke på.

en håndsrekning i hverdagen

Fremskrittspartiet anerkjenner det faktum at det er mange i dette landet som bor og skaper verdier både innen- og utenfor ring 2 i Oslo, og vi tror mange som oss mener det er dyrt nok å ha bil idag, og vi ser ingen grunn til å skulle skjemmes over å forsøke å gi bilistene og deres familier en håndsrekning i hverdagen.

De rødgrønnes motstand mot å redusere bompengebelastningen avslører også hvor falsk bompengedebatten egentlig er. Media har hatt mange oppslag hvor rødgrønne partier later som de er bekymret for bompengenivået, og nå kommer opp med nye kreative ideer til hvordan bilistene kan flås på en «mer rettferdig» måte, men samtidig stemmer de i stortinget mot forslag om bompengekutt, og i byene innfører de nye bomringer.

Ullensaker FrP er opptatt av å sikre trafikkflyt og fornuftige trafikksikkerhetstiltak i kommunen. Vi mener bilen fortsatt er et helt nødvendig fremkomstmiddel i våre landlige områder og dette må også ivaretas og sikres.

FrP har i regjering fremmet en rekke forslag om bompengekutt, men flertallet på Stortinget har imidlertid stoppet dette gjentatte ganger, men vi vinner også flere slag; - Visste du at bompenger finansierte rundt 42 prosent av nye veiprosjekt i 2013, mens det i 2018 var en andel på ca 28 prosent? Det er faktisk en ganske markent forbedring, selv om vi fortsatt er langt fra mål.

De rødgrønne lot veinettet forfalle i posisjon og økte bruken av bompenger drastisk, og tar nå også til orde for å øke bilavgiftene som FrP og regjeringen har redusert. Bruken av bompenger rundt byområder er kraftig økende etter lokalpolitiske initiativ, og den 1.juni kommer den store økningen rundt Oslo I drift, mot FrP sine stemmer. Jeg synes oppriktig synd på de som er avhengig av bilen i sitt daglige virke, og de kostnader disse nye bomstasjonene vil påføre deres hverdagsøkonomi.

For å endre på dette er det viktig at alle som er avhengig av bilen og synes det er bra med bilens fleksibilitet som transportmiddel bruker stemmeretten når vi kommer til kommune- og fylkestingsvalget og sier nei til bompengefinansiering både lokalt og regionalt.

FrP vil fortsette kampen mot bompenger både nasjonalt og lokalt, og vi vil fortsette å redusere bilavgiftene i regjering til glede for bilister flest. Bilen er ikke luksus, bilen er for mange nødvendig transport. Så skal det også satses på bedre kollektivløsninger slik at flere får et alternativ, men rødgrønne politikeres forelskelse i høye avgifter og bompenger skal vi kjempe mot.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.