Å ha vært en del av en familie, enten den lille og sårbare, eller den sterke og beskyttende, gjør det forståelig: Ikke alle aktiviteter er forenlig med god omsorg.

Vannscooterkjøring er til sjenanse for både dyr, fugler og folk. Verst er det for fuglefamiliene som lever i en potensiell motorbane. At farene og forstyrrelsene er tallrike også fra før er ingen unnskyldning for å introdusere nye. Og det er forskjell på vannscootere og andre fartøyer. Potensialet for fart og brå retningsforandringer er karakteristikker som gjør at vannscootere påfører mer forstyrrelser enn de fleste båter. Siden de i stor grad blir brukt til lek, oppholder de seg gjerne i et begrenset område over tid. Forstyrrelsen kommer dermed igjen og igjen. Vannscootere kan holde stor fart også på grunt vann, i motsetning til de fleste andre farkoster.

Media slår stort opp at fugler kan bli påkjørt og drept. Kollisjoner mellom vannscootere og fugler har skjedd og vil skje igjen. Men enda mer alvorlig er det når fugleungenes trygge oppvekstmiljø blir så røft at mødrene velger å ikke sette flere unger til verden her. Det blir verken tid til omsorg eller matsøk når man må flykte for livet i tide og utide.

Det er rett, det enkelte politikere tror – fugler har vinger (og noen svømmeføtter); de kan fly eller svømme et annet sted når de mister levestedene sine. Spørsmålet er hvor. Det er ikke nødvendigvis ledige plasser andre steder, og neppe så trygge, næringsrike og gunstige som de opprinnelige foretrukne. Kloke foreldre venter ikke på et ulykken skal inntreffe, de flykter før det.

Slik fortrenger vi fuglene, og de adrenalinglade fartstypene kan med rette hevde: her er det ingen fugler å forstyrre, her er det fri bane! Mange fuglebestander blir færre, mens vannscootere og negative påvirkningsfaktorer blir flere.

De samme mekanismene virker andre steder, også på land. Samtidig skal vi huske på at mange fuglearter tåler en del forstyrrelser, og mange menneskelige aktiviteter går godt sammen med fuglenes hekketid. Men kunnskap om skadelige aktiviteter, spesielt viktige områder, sårbare arter og perioder må tas i bruk. På den måten tar vi vårt forvaltningsansvar alvorlig. NOF har sendt brev til landets kommuner og bedt dem om å regulere vannscooterbruken strengt. Når regjeringen svikter, må kommunene ta ansvar. Det er uakseptabelt å sette hensynet til noen få mennesker over hensynet til naturmangfoldet og sårbart fuglelivet, stikk i strid med kunnskap og naturfaglige råd.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.