Det ble nylig gjort klart et flertall for planlegging av en tredje rullebane på Oslo Lufthavn. Dette strider imot alt ansvaret regjeringen har for å redusere klimagassutslippene.

Økning i flytrafikken

Hvis Avinor vil gjøre det de kan for å nå målene som kreves for en trygg framtid klima- og miljømessig for oss unge, må de redusere klimagassutslippene med 50-60 prosent innen 2030. En tredje rullebane vil ikke bidra stort til dette.

Utvidelser av flyplasser og økning i flytrafikken skyver enda flere miljøproblemer over på fremtidige generasjoner, altså vår generasjon og våre barns. Det blir vi unge som må rette opp i alle miljøproblemene utvidelser av Oslo Lufthavn medfører, som støy, luftforurensning, forurensing av grunnvannet, økt veitrafikk og tap av verdifull natur.

Derfor må et land som Norge prioritere klima og miljø på alle områder og i alle avgjørelser. Men hvorfor er vekst i miljøfiendtlig flytrafikk et unntak?

Grønn omstilling

Norge har et mål om å være et lavutslippssamfunn i 2050, og alle vet at vi må skape en grønn omstilling. En grønn omstilling gjør at utbygging av Gardermoen vil være verken lønnsomt eller nødvendig. Hvorfor skal vi da bruke over 19.000.000.000 kr på å bygge ut Oslo Lufthavn? Det finnes allerede andre fremtidsrettede og miljøvennlige sektorer som for eksempel jernbane som det er mye lurere å bruke penger på.

Jeg stiller meg svært kritisk til flere av grunnene som ligger til grunn for en tredje rullebane. Det er svært usikkert om Oslo Lufthavn vil ha like stort behov for utbygging som Avinor hevder. Avinor har beregna veksten lineært uten å ta i betraktning at både klimaendringer og holdningsendringer kan hindre en slik drastisk vekst.

I tillegg er det ifølge Avinors beregninger; kun 1-3 flyvninger som overgår kapasiteten til to rullebaner klokka 18 på ettermiddagen en gang i 20.30. Alle andre tidspunkter på dagen har mer enn nok kapasitet til økt antall flyvninger. Kun dette forteller at det egentlig ikke er et behov for en tredje rullebane i 20.30.

FEILGREP

Å bruke 19 milliarder kroner og mest sannsynlig mye mer på satsning på en næring som spyr ut CO2, legger verdifull natur under asfalt óg berører lokalsamfunnet med støy er et stort feilgrep!

Jeg er verken pilot eller høyrepolitiker. Derimot er jeg en engasjert miljøaktivist som er livredd over alle de negative følgene en tredje rullebane vil bringe med seg.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.