Samtidig ble bompengesatsen redusert til 19 kroner utenfor rushtiden. Målet var å redusere utslipp fra biltrafikken og dermed bedre luftkvaliteten. I tillegg håpet man på at dette ville redusere køproblemer og redusere reisetid.

Rett før helga offentliggjorde Statens vegvesen tall som viser effekten av rushavgiften. Og effekten har vært omtrent slik: Halvering av køtid på innfartsårene, 14 prosent færre biler i rushtiden, fem prosent færre biler pr. døgn og 11 prosent mer trafikk i halvtimen før og etter rushavgiften trår i kraft. Statens vegvesen sier i en kommentar at man forventet en trafikkreduksjon pr. døgn på opp mot tre prosent, mens resultatet etter det første året viser en reduksjon på fem. I hvilken grad dette har påvirket luftkvaliteten det siste året, sier ikke vegvesenet noe om, men færre biler gir i utgangspunktet lavere forurensing fra biltrafikken, om ikke annet.

1. oktober innføres det rushavgifter i Oslo. I dag betaler personbiler 34 kroner (hvis vi ser bort ifra rabatt for dem som har brikke). Ny takst for bensinbiler blir 43 kroner, og ti kroner ekstra i rushtiden. For diselbiler må man ut med en fem-kroning ekstra. Basert på erfaringene fra Bergen vil dette også påvirke kjøremønsteret lokalt. Det er mange i våre kommuner som pendler til Oslo. De som kan det, vil kanskje kjøre hjemmefra på andre tidspunkt, men flere vil også velge buss eller tog.

Deler av Øvre Romerike, ikke minst Eidsvoll, har etter hvert et fantastisk togtilbud. Velger flere tog, som er sannsynlig, vil det medføre at flere kjemper om parkeringsplassene ved togstasjonene. Og på tross av nye plasser, må vi bare innse at det ikke vil være mulig å bygge mange nok. Flere plasser, kombinert med godt tilbudt og økte utgifter, vil føre til at stadig fler velger kollektivtransport. Nesten uansett hvor mange plasser som etableres rundt stasjonene, så vil det bli fullt. Vi trenger derfor å tenke nytt, både med tanke på matebusser, innfartsparkering – og bedre muligheter for sykkelparkering. Ikke minst elsykler.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.