– ATV-kjøring i utmark er et økende problem. Tilfeller som blir oppdaget blir anmeldt. Vi ser også mange tilfeller hvor man kjører utenom låste bommer og inn på skogsbilvegene innenfor bommen. Det har blitt en ukultur. Skal man kjøre på disse vegene må man ha kjøretillatelse av grunneier. Det er samme regler som for bil. Det skal være en god grunn dersom vi skal gi tillatelse til bruk av motorisert kjøretøy i utmark, sier Øystein Løvli, skogsjef hos Mathiesen Eidsvold Værk.

FLERE TILFELLER

Det er i vår registrert flere tilfeller hvor ATV-er, eller firehjulinger om man vil, har kjørt i skogsterreng.

– Vi har blant annet hatt et tilfelle på Marifjell. Der ble ATV-er filmet på webkameraet som løypekjørerlaget har stående der. Marifell er et naturreservat, hvor det dermed er ekstra alvorlig. Å kjøre ute i skogsområder er ødeleggende for både natur og dyr. Våren er en sårbar tid for drektige dyr. I verste fall kaster ville dyr fostrene på grunn av stress, sier Johannes Enersen, skogsjef hos Almenningsdrift Romerike.

Han opplyser at kjøring i utmark er brudd på Lov om motorferdsel. Ubrøytede veger går under samme lov.

TILLATELSER

– Skal det kjøres i utmark må man ha tillatelse fra både kommune og grunneier. Det er bare i helt spesielle tilfeller av nyttekjøring vi gir slik tillatelse, sier Enersen,

Skogsjefene mener antall ATV-er har økt de senere årene.

– For mange er det nok et leketøy. Noen ser kanskje at det benyttes ATV-er i forbindelse med preparering av skiløyper, og dermed tror det er fritt fram også for dem. De som kjører skiløyper har tillatelsene i orden, sier Enersen.

SKAL VERNE NATUR

– I Norge skal motorferdsel i utmark og vassdrag skje på en slik måte at det verner om natur og fremmer trivsel. Kommunen har ansvaret for at regelverket blir fulgt, sier Ronny Nilsen, kultursjef i Nannestad kommune.

I Nannestad er forvaltning av Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag delegert til kultur.

– I henhold til loven kan noen avgjørelser delegeres til administrasjonen, mens andre kun kan politisk behandles, deriblant kjøring på barmark. Nannestad kommune er opptatt av streng ivaretakelse av regelverket knyttet til lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, og at eventuelle søknader om unntak vil bli nøye gjennomgått før eventuelle dispensasjoner gis, sier Nilsen.

Han viser at det de senere år er gitt fra én til tre dispensasjoner i året fra nevnte lov.

LES OGSÅ: Mer miljøvennlige skogsmaskiner

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.