• TUNGTRANSPORT: Naboer til Lievegen på Jessheim forteller om mye tungtransport i området.Foto: Privat
  • Ber om nye skilt: Jan Ivar Engebretsen ber Statens vegvesen ta grep og sette opp skilt med gjennomkjøring forbudt i Lievegen.

I flere år har Engebretsen – selv bosatt i Lievegen 11 på Jessheim – kjempet for å få fjernet gjennomkjøringstrafikken i nabolaget. Men lite har skjedd i positiv retning de siste årene.

– Tungtransporten dundrer forbi her, og for motorsykler og flere bilister virker som om Lievegen, Blikkvegen og Vilbergvegen er rene racingbaner, sier Engebretsen, som jobber som kommunikasjonsrådgiver i NAF til daglig. For noen dager siden ble han vitne til et trafikkuhell. Et utenlandsk registrert vogntog kom kjørende ned Lievegen (fylkesveg 461) fra Liekrysset. I krysset der Lievegen møter Blikkvegen og Vilbergvegen gikk det galt.

LES OGSÅ: Fortsatt dundrer tungtrafikken forbi

Måtte ha hjelp

– Sjåføren skulle runde trafikkøya, ta en u-sving og kjøre tilbake. Du kan trygt si at det ikke gikk helt som planlagt. Han kom verken framover eller bakover, og måtte ha hjelp av bergingsbil. Selv på sommeren er det store utfordringer med tungtransporten, sier Engebretsen. Han mener uhellet er et godt bilde på den utfordrende trafikksituasjonen i nabolaget.

– Mange vogntogsjåfører er blitt godt kjent med snarveier i området, blant annet for å unngå bomstasjonene på E6. De dropper bommene og tar billigste veien, sier han. Det er 50-sone på Lievegen. Nå er Engebretsen spent på hva som blir konsekvensen av utvidelsen av næringsparken.

LES OGSÅ: Ny vei gir mindre støy

– Bør bruke Jessheim Nord

– Det blir stadig flere inn- og utkjøringer til næringsparken, og de kommer nærmere og nærmere Lievegen. Vi har også opplevd en stor økning i tungtransporten etter at Coop fikk sitt nye hovedlager i Vilbergvegen. All tungtransport bør svinge av E6 på Jessheim nord og kjøre bort til sentrallageret derfra. Vår oppfordring til veivesenet er å sette opp et skilt med gjennomkjøring forbudt i Lievegen. Det vil løse mange av utfordringene, sier Engebretsen.

– Jeg har ingen problemer med å forstå frustrasjonen naboene i Lievegen opplever. Vi har kjempet for å få på plass det store E6-krysset V23. Det ville gitt vesentlig mindre trafikk i Lievegen og Vilbergvegen. Vi har også tatt opp det å få avbøtende tiltak på Lievegen med Statens vegvesen, sier ordfører Tom Staahle (Frp). Han lover å ta opp temaet med veivesenet på nytt. I møtet vil han be om trafikksikkerhetstiltak.

Fakta Lievegen

  • Fylkesveg 461 og går fra fylkesveg 454. Møter Vilbergvegen etter krysset med Blikkvegen.
  • Har vært flittig brukt av både tungtransport og bilister som vil unngå bomstasjonen på E6 like ved.
  • Det er ventet at bomstasjonen på strekningen Hovinmoen-Dal skal tas ned i 2024. 
  • Naboer til Lievegen ber nå om at det settes opp gjennomkjøring forbudt på veien. 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.