Ullensaker-ordføreren er kritisk til nabokommunen etter at Eidsvoll trakk seg ut av fellessamarbeidet (Citylink) for å få til en kraftig opprustning av de fem grenbanene Hovedbanen, Gjøvikbanen, Kongsvingerbanen, Spikkestadbanen og Kongsbergbanen. 21 kommuner i fem fylker er med. Eidsvoll har hoppet av, etter å ha vært med i innledningen. Det får Staahle til å reagere.

- Eidsvoll har trukket seg ut, og vil ikke profilere prosjektet lenger. Jeg vet ikke om de ikke hadde råd til de 30.000 kronene ekstra for å bli med videre. Det må de svare på selv, sier Staahle, før han legger til:

- Men Eidsvoll har jo bare ett ord i sitt vokabular, og det er nei. Det er det eneste ordet som eksisterer i Eidsvoll.

Sa nei til sammenslåing

Eidsvoll har sagt nei til kommunesammenslåing, nei til felles legevakt, nei til det interkommunale byggetilsynet - og nå altså nei til Citylink-samarbeidet.

- Er Eidsvoll en nei-kommune, ordfører John Erik Vika (Sp)?

- Vi sier nei når det er riktig å si nei og ja der vi mener det er det beste. Det er riktig at vi sa ja til egen legevakt og ja til å stå som egen kommune. I forhold til Citylink så berører ikke det oss så mye i første omgang. Det er så langt fram, og vi ser ikke at vi har en vesentlig rolle i det prosjektet der.

- Ordfører Tom Staahle mener at nei er det eneste ordet som eksisterer i Eidsvoll. Hva tenker du om det?

- Det får han bare stå for selv. Jeg vet vi har et annet vokabular. Det er bare tull at vi sier nei til alt. Vi kan flere ord enn det, svarer Vika.

LES OGSÅ: KrF: - Eidsvoll ønsker fortsatt å være nei-kommune

Ikke felles koordinator

- Hvorfor ble dere bare med på førsteåret i Citylink-samarbeidet?

- Vårt økonomiske bidrag tror vi ikke ville gitt så mye tilbake til Eidsvoll. Vi er med i Jernbaneforum, og har flotte Hovedbanen og Gardermobanen å forholde oss til. Vi følte ikke at Citylink var så veldig koblet opp mot Eidsvoll. Det var greit å betale 20.000 kroner for å være med det første året, men da det kom opp at det kostet 30.000 kroner for å få en ny rapport valgte vi å gå ut. Vi støtter gjerne opp om fellesskapet, men trenger ikke å betale for utredninger som ikke har noe med oss i Eidsvoll å gjøre.

- Har det også sammenheng med at dere er godt fornøyde med togtilbudet i kommunen?

- Vi er kjempegodt fornøyde, men har selvsagt også noen ønsker om forbedringer. Som for eksempel at Dal-toget fortsetter til Eidsvoll og videre opp til Minnesund. Det skal opprettes en regional samhandlingskoordinator for kommunene Nannestad, Gjerdrum, Nes, Hurdal og Ullensaker. Eidsvoll er ikke med.

- Vi har en egen koordinator allerede i en prosentsats. Vi ville ikke sette strek over den, men samarbeider mer enn gjerne, sier ordfører John-Erik Vika.

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.