Ophaug tror ikke miljøaspekt, økte bomavgifter og andre fordyrende avgifter for biler med dieseldrevne motorer, og tilsvarende reduserte avgifter og økonomiske fordeler for elbiler og hybrider, alene er årsaken til det fallende dieselbilsalget.

FLERE VALGMULIGHETER

– Hos er det også samme trend som landet for øvrig. Andelen dieseldrevne biler vi selger er dalende. Én av årsakene til fallende salg i dette segmentet skyldes selvsagt at elbilene har gjort sitt inntog i denne perioden. Mange har kjøpt elbiler i småbilsegmentet. Men også at det er kommet biler med flere typer drivlinjer, hybrider og ladbare hybrider, har mye å si. Det har gitt flere valgmuligheter for folk når de skal velge bil. Det har kommet nye ting i markedet som folk synes er spennende. Det gir en større spredning i salget. Men usikkerhet for framtidas bilpolitikk er også medvirkende til valgene folk gjør nå, sier Ophaug, som er salgssjef for Mercedes-Benz.

TOTALT SALG SOM FØR

Han viser til at dieselandelen i 2015 var 43 prosent, i 2016 31,5 prosent og i 2017 23,1 prosent.

– Kurven peker nedover for dieselbiler generelt. Det gjør den også hos oss, men det totale bilsalget er stabilt. Samlet selges det omtrent like mange biler som før, sier Ophaug.

Han opplyser at de på Øvre Romerike nok ikke i like stor grad merker Oslo og andre byers bomavgiftssystem som rammer biler med dieselmotor.

– Men vi merker noe, spesielt hos dem som pendler på jobb til Oslo. Det er det ikke tvil om, sier Ophaug.

MERKES PÅ BRUKTPRISER

Han opplyser at innbytteprisene på brukte dieselbiler påvirkes noe også på Øvre Romerike, men i langt mindre grad enn for eksempel i Oslo.

– Vi selger fortsatt en god del dieselbiler, og har ikke noe stort lager av disse. Foreløpig kjøper folk brukte dieselbiler. I vårt distrikt er det mange som ikke har behov for å bruke bilene til og fra Oslo, og som fortsatt velger dieselmotor med god trekkraft og lavt forbruk, sier Ophaug.

Bilsalget 2017

- Høyeste elbilandel i historien: 20,8 prosent i 2017 (27,5 prosent i desember).
- Totalt antall elbiler: 41.613, herav 33.055 nye og 8.558 bruktimport
- Hybridteknologi på frammarsj: Ladbare hybrider: fra 0,1 prosent i 2012 til 18,4 prosent i 2017. Hybrider: fra 4,0 prosent i 2012 til 12,9 prosent i 2017
- Dieselandelen faller fra 75,7 prosent i 2011 til 30,8 prosent i 2016 og 23,1 prosent i 2017
- Bensinandelen faller fra 29,0 prosent i 2016 til 24,7 prosent i 2017
- Mange dieselbiler selges ut av Oslo, men ikke større andel enn tilsvarende andel i for eksempel Hamar eller i Bamble.
- Om lag 12 prosent av alle elbiler skiftet eier i 2017, og om lag 18 prosent av dieselbilene skiftet eier i 2017
- OFV eierskiftestatistikk viser at 26,7 prosent av alle bruktbiler ble solgt internt i kommunen i 2017

Kilde: Opplysningsvesenet for veitrafikken

LES OGSÅ: Frykter for skolebarna med tunge kjøretøy på skoleveien

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.