• Trangt: Det er trangt om plassen på den aktuelle strekningen i Hjeravegen.
  • 80-sone: Det er 80-sone på strekningen.

– Nå må det tas grep her før det er for sent. Det føles som vi kjører med livet som innsats her.

Morten Sanders tar imot EUB hjemme på gårdsplassen i Hjeravegen 273 like ved Bøn stasjon i Eidsvoll. Opp fra eiendommen er det en bratt bakke, noe som er spesielt utfordrende i vinterhalvåret. På fylkesveien de må kjøre utpå er det 80-sone i dag.

Flere ulykker

– Det er ikke merket med at det er utkjørsel, noe det absolutt burde vært. I tillegg er sikten ekstremt dårlig. Den ligger i en sving, og veiene egner seg heller ikke for den fartsgrensen som er satt. Vi har også hatt påkjørsler og nestenulykker i utkjørselen vår, poengterer Sanders.

Øverst på parets ønskeliste står merking av utkjørselen og senking av fartsgrensen.

– I den ene kjøreretningen oppe på hovedveien har vi noe sikt, men i den andre ser vi ingenting før vi er oppe på hovedveien. Det er klart det er skummelt. Vi kvier oss for å kjøre utpå med bilene, sier Sanders.

Han forteller at de i vinter fikk en traktor over panseret på én av bilene.

– Den høye fartsgrensen på veien gjør også at det er mer eller mindre meningsløst at politiet holder laserkontroller her. 80-sone her blir helt meningsløst, og vi føler oss maktesløse.

I sitt svarbrev viser Statens vegvesen blant annet til at den generelle fartsgrensen utenfor tettbebygd strøk er 80 km/t.

Ber om ny vurdering

– Særskilt fartsgrense skal brukes på veier med mange avkjørsler, mye aktivitet langs veien og randbebyggelse. Hovedregelen er videre at veivesenets regneark «Fartssoning» – beregning av hastighet», skal legges til grunn ved vurdering av fartsgrensen utenfor tettbebygd strøk.

– For oss skal og bør trafikksikkerheten ha størst prioritet. Vi forstår ikke hvordan det kan settes 80-sone her. Flere steder er det kun plass til én bil i bredden, og det hjelper ikke om bilistene skal avpasse farten etter forholdene. Det holder at én holder fartsgrensen og dundrer inn i panseret på én av våre biler. Det kan få fatale konsekvenser. Derfor sier vi ifra nå, i håp om å bli lyttet til, sier Morten Sanders.

Han ber Statens vegvesen se på saken én gang til.

– Vi har en følelse av at de har sittet bak skrivebordet, sett på kartet og gjort sine vurderinger med bakgrunn i det. Vår oppfordring er at de tar seg en tur hit og opplever trafikkbildet med egne øyne, understreker Sanders.

Nei til lavere fartsgrense

Vegvesenet mener det ikke er grunnlag for å endre fartsgrensen på veistrekningen.

Trond Kristoffersen i veivesenet viser til deres svarbrev i saken.

– Veiens geometri skal ikke gi grunnlag for bruk av redusert fart. At en vei har skiltet 80 km/t som øvre fartsgrense, betyr ikke at det nødvendigvis vil være mulig å holde en slik hastighet. Det er trafikantenes ansvar å avpasse farten etter forholdene, står det i svarbrevet. Det henvises videre til politiet for håndheving av fartsgrensene. Veivesenet nekter også å sette opp fareskilt, da de hevder dette «bare skal settes opp hvor faren er vanskelig å oppfatte i tide av fører som ferdes med nødvendig aktsomhet, eller hvor faren er vesentlig større enn man kan forvente». I brevet påpekes det også at målet med fartsgrensekriteriene er å ivareta trafikksikkerheten, blir respektert, kan forklares og er greie å håndheve. 80 km/t er den generelle fartsgrensen utenfor tettbebygd strøk.  

– Med utgangspunkt for gjeldende kriterier er det ikke grunnlag for å endre fartsgrensen på nevnte veistrekning, står det.

Fakta fartsgrenser i Norge

  • Er 80 kilometer i timen utenfor tettbygde strøk og 50 km i timen i tettbygde strøk.
  • Særskilte fartsgrenser er angitt ved forbudsskilt, og strekker seg fra 10 km i timen til 110 km i timen.
  • Høyeste tillatte hastighet var 90 km i timen før 2000 og 100 km i timen før 2014.
  • Generelle og spesielle fartsgrenser skal angi grensen for høyeste, lovlige kjørefart på en vegstrekning.

LES OGSÅ: Derfor vil ikke Statens vegvesen senke hastigheten


Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.