• Ber folk være forståelsesfulle: Daglig leder Øystein Rønning og driftskoordinator Hans-Petter Karlsen har sin fulle hyre med snøen i vinter.

Rønning er daglig leder og har vært ansatt i Nannestad Bygdeservice SA i 16 år. Han har aldri opplevd maken til klaging fra enkelte på snøbrøyting som i vinter – en sesong som er den mest snørike på 24 år.

– Brorparten er forståelsesfulle, men det er en liten prosentandel som du egentlig skulle tro aldri hadde opplevd vinteren før. Det virker ikke som de forstår problemstillingen med snø, sier Rønning.

400–500 brøytekunder

– Mange folk forventer at vi skal være overalt samtidig. Det er dessverre umulig, og det er den mangelen på forståelse vi vil til livs, sier driftskoordinator Hans-Petter Karlsen.

En rekke ganger er det kommet betydelige snømengder på Øvre Romerike denne vinteren. Snøbrøyterne styrer aldri når de skal jobbe. Helger, netter, kvelder, julaften eller nyttårsaften spiller ingen rolle. Snør det må de på jobb og det raskt. Likevel kan de få klager fra irriterte kunder i retur.

– En brøyterute tar gjerne seks-sju timer. En natt denne sesongen kom det 40 cm snø, så selv med gjennomkjøring på natten opplevde nok mange at det var et godt hvitt teppe, og det syntes jo knapt at vi hadde vært der få timer før. Da sier det seg selv at ikke alle kan forvente at det ikke ligger et snøkorn på gårdsplassen når de reiser på jobb klokka 7, sier Rønning.

Nannestad Bygdeservice har 400–500 brøytekunder i Eidsvoll og Nannestad kommuner. Det prioriteres parkeringsplasser for industri, handelsstand og det offentlige på natt, så de er klare for innrykk når folk kommer på jobb. Deretter kjøres private kunder gjennom dagen og kvelden. Med store snøfall, er det ofte bare å begynne på nytt igjen, og da går døgnene fort.

SE VIDEO: Tømmer sentrum for snø mens du sover

– Røde dager finnes ikke

– Våre brøytemannskaper er ute på veien for alle sammen. Røde dager finnes ikke for dem, enten det er 1. juledag eller barnets skirenn på kvelden. Vi er heller ikke tryllekunstnere som kan ta med oss snøen hjem eller smelte den. Den må plasseres et sted, som for dem som bruker snømåke eller snøfreser. Alle brøytemannskaper vil gjerne bli behandlet som folk, og setter pris på vennlig vink bedre enn en spesiell finger, sier Karlsen.

Han bekrefter at firmaet hittil i vinter har mottatt et tresifret antall klager på snøbrøyting, men opplever at det ofte er de samme som går igjen i oversikten han fører, Alle klager blir loggført for kvalitetssikring, også for eventuelt å luke ut eiendommer som ikke egner seg for traktormåking på grunn framkommelighet.

– De gamle som har bodd i et område i mange år er vant til at store snømengder skaper store utfordringer. De er vant til å bli svette på ryggen av å rydde litt snø. Vi skulle ønske at alle kunne bidra litt, så får vi levert en bedre vare, sier Øystein Rønning.

All snø på gårdsplassen skal være borte. Hvis ikke klages det på snøbrøyteren. Også om det sto en bil parkert der.

Dette klager folk på

Nannestad Bygdeservice SA får klager på hvor snøen plasseres, at det ligger en halvmeter snø foran garasjen, at brøytemannskapene kommer for sent og at det ikke er brøytet der det sto biler parkert.

– Derfor har vi vært nødt til å gi våre brøytemannskaper beskjed om å ta bilder hvis de ikke får brøytet gårdsplasser på grunn av parkerte biler. Vi må ha fotodokumentasjon dersom sinte kunder ringer oss og klager, sier driftskoordinator Hans-Petter Karlsen.

Kundene klager altså også om snøbrøyteren ikke har fått ryddet helt inntil garasjeporten.

– Våre brøytemannskaper har stort utstyr, er forsiktige og ønsker selvfølgelig ikke å ødelegge noe på garasjer, husvegger eller annet. Derfor må kundene nødvendigvis beregne å måtte bruke 10–15 minutter med snøskuffa selv for å fjerne det våre mannskaper ikke får med, sier Hans-Petter Karlsen.

– Naturlig engasjement

Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet sier det er naturlig at folk engasjerer seg i vær og vind.

– Det er naturlig at folk engasjerer seg når det kommer mye snø, som det har gjort. For kommunale veier er riktig klagested kommunen, som har ansvaret for snøbrøyting av de. Klagene kommer også dit, slik at vi mottar svært sjeldent klager på dette, sier Vie, fagdirektør for offentlige tjenester.

Hun sier innbyggerne bør kunne forvente at snøbrøytemannskapene er i full sving for å gjøre framkommeligheten best mulig under og etter snøfall.

– I tillegg må de kunne forvente at kommunen gir god informasjon på en serviceinnstilt måte når folk ringer med spørsmål eller ønsker å klage på mangelfull brøyting, sier hun.

Fakta

  • Nannestad Bygdeserivce tilbyr snekring, bygningsarbeider, anleggsarbeid, vaktmestertjenester, vikartjenester, skogsarbeid, hjemmetjenester, spesialområder og landbruksservice.
  • I vinter har de 14 faste snøbrøytere på kontrakt. I tillegg kalles 2 inn ved behov.
  • Inngår sesongbrøytekontrakter med kundene. Prisene for private strekker seg fra 3.000 til 5.000 kroner inklusiv moms, avhengig av størrelse på eiendom.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.