Filander forteller at det han betegner som nesten et dieselhysteri i forhold til utslipp har ført til at svært få kjøper dieseldrevne personbiler.

– Det er nå helt klart tyngre å selge dieseldrevne biler, både nye og brukte. Hos oss er nok én av forklaringene et vi holder til i et område hvor det er mange som pendler til Oslo, hvor dieselbiler blir straffet med ekstra bompenger og rushtidsavgift. Det har da også ført til at priser på dieseldrevne biler generelt har gått ned, og folk får mindre igjen for sin brukte bil enn før. Det er elbiler folk vil ha nå. Men vi selger fortsatt varebiler med dieselmotor, sier Filander.

FLERE BILER I FAMILIEN?

Han mener en familie på fire-fem personer har vanskeligheter med å klare seg med bare elbil.

– Jeg tror mange derfor velger å ha to biler, selv om de egentlig hadde klart seg med én. Har de en bensin- eller dieseldrevet familiebil fra før blir gjerne bil nummer to en elbil. Elbilen er kjempebra i det daglige, men skal en familie reise til for eksempel Kristiansand dyrepark, eller til Trysil på skiferie, så blir det utfordringer, både med plass til oppakning, vekt og rekkevidde. Da må man med de fleste elbiler stoppe og lade mange ganger. Jeg tror de færreste derfor vil legge ut på en sånn tur i en elbil med familien, sier Filander.

ZOE INGEN FAMILIEBIL

Han mener flere av elbilene i «prisklasser for folk flest» ikke er tilpasset en familie som skal på ferie med oppakning.

– En familie kan ikke ha en Renault Zoe, et merke vi selger, som familiebil. Man får ikke takstativ, og heller ikke tilhengerfeste. Jeg tror derfor mange faktisk kjøper en bil til, spesielt hvis det er snakk om å pendle til Oslo på jobb, selv om de i utgangspunktet kunne klart seg med én bil. Da blir elbilen brukt til og fra jobb og en bensin- eller dieseldrevet bil til annen kjøring med familien, sier Filander.

Billige dieselbiler er det ifølge Filander noe etterspørsel etter, men de dyrere er vanskeligere å selge.

– Men vi har også bensindrevne bruktbiler som koster fra rundt 300.000 kroner som er vanskelige å selge. Folk vet ikke hva som skjer, sier Filander.

HYBRID

Han peker da på at hybridbiler er et godt alternativ, som bilpolitikken i Norge foreløpig tilgodeser med reduserte avgifter.

– Det er foreløpig to store fordeler med hybrid, og det lite avgift til Staten når du kjøper den og at du selv i stor grad med gode kjøre- og laderutiner og utnyttelse av mulighetene en hybridbil har kan styre drivstofforbruket. Noe annet er det ikke. Bompenger og vegavgift er de samme som for rene bensin- og dieseldrevne biler, forklarer Filander.

Han mener det i dag er for mye usikkerhet om hva framtiden vil bringe i forhold til bilbruk.

– Det er klart at vi alle må bidra til å bedre miljøet, men jeg synes det er for mye usikkerhet og avvikende argumenter i miljøspørsmålet. Det må tydeliggjøres hvor vi vil med bilpolitikken, sier Filander.

LES OGSÅ: – Fortsatt mindre enn 1 av 10 elbiler

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.