Han er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

– Fortsatt er mindre enn 1 av 10 biler i Oslo og Akershus en elbil, sier Haugneland. Han gleder seg stort over Christian Bendz og andre bypendlere som velger å kjøre elbil i hverdagen.

– Nå er tiden inne for å vurdere å bytte til elbil. Det kommer stadig flere elbil-modeller med lengre rekkevidde, og bruktmarkedet for elbil begynner også å ta seg opp, sier han.

Redusert med 5 prosent

På de tre første månedene med tids- og miljødifferensierte takster i Oslo ble antall passeringer redusert med fem prosent sammenlignet med fjerde kvartal i 2016. Tallene er hentet ut fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i perioden fra 1. oktober fram til og med 31. desember.

– Frem til fjerde kvartal er det en marginal økning i antall passeringer sammenlignet med 2016. Etter innføring av tids og miljødifferensierte takster fikk vi en markant nedgang i trafikkvolumet. Totalt for 2017 ble det en nedgang på 1,3 millioner passeringer sammenlignet med 2016», sier Økonomidirektør i Fjellinjen, Magne Liestøl Larsen. På dagene med rushtidsavgift viser tallene en reduksjon på 3,7 % i timene med rushtidsavgift. Tallene viser også en økning i trafikken i halvtimen mellom 6.00 og 6.30 – før rushtiden begynner på morgenen – på 8,2 prosent.

Færre dieselbiler

Tallene viser også en nedgang i andelen lette dieselkjøretøy – fra 49,7 til 47,0 prosent – i Oslo fra april til desember. Passeringer med nullutslippsbiler økte fra 10,2 til 13,0 prosent i Oslo og fra 11,4 til 13,9 prosent i Bærum.

– Med økte bomavgifter for bensin- og dieselbiler blir det enda mer gunstig å velge en utslippsfri elbil. Fritaket for bompenger på nullutslippsbiler er den viktigste lokale fordelen for å få flere til å bytte til elbil, sier Petter Haugneland. Nå koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden på hverdager mellom 6.30 og 9 og på ettermiddagen mellom klokken 15 og 17.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.