Raskere tog, hurtigere avganger, økt sporkapasitet - og en ny jernbaneavgreining inn til det nye LHL-sykehuset og OSL. Slik vil ordfører Tom Staahle (Frp) ruste opp togtilbudet i byen.

- Jessheim bør absolutt ha fire avganger i timen. Hovedbanen har ikke vært gravd på siden 1865. Det er knapt nok elektrisitet i skinnene, og nesten fortsatt på damptognivå, sier Staahle til EUB. Han legger til at det er sagt med glimt i øyet, men lar det skinne gjennom at togtilbudet må rustes kraftig opp i Ullensaker. Nå har ordfører Tom Staahle og flyplasskommunen slått seg sammen med 21 kommuner i fem fylker. Alle mener de at utbygging av grenbanene Hovedbanen, Gjøvikbanen, Kongsvingerbanen, Spikkestadbanen og Kongsbergbanen er mer samfunnsøkonomisk enn å fortsette Intercity-utbyggingen. Her er tiltakene som foreslås gjennomført på Hovedbanen:

3.750 meter nytt dobbeltspor langs vestsiden av Gardermobanen, der sløyfen om dagens Frogner stasjon unngås.

Ny felles Frogner/Lindeberg stasjon med to spor.

LES OGSÅ: - Eidsvoll har bare ett ord i sitt vokabular, og det er nei

Se hvor flest folk bor

Fem minutter redusert reisetid.

Kostnad: 1,5 milliarder.

Citylink er det nye navnet på grenbanene, og en ny rapport er utarbeidet for å underbygge poengene til Staahle og co. Målet er å danke ut Intercity-utbyggingen og heller få politikerne til å prioritere midler til grenbanene når Nasjonal Transportplan (NTP) 2014-2023, skal revideres neste år.

- I arbeidet med NTP må man se på hvor flest folk bor og jobber. Det er i aksene hvor disse fem banene går, og nettopp det er premisset for at vi mener det bør satses på Citylink framfor Intercity. Du vil få større effekt av det, i form av redusert biltrafikk inn og ut av Oslo og langt bedre utnyttelse av grenbanene. Øk utbyggingen av dobbeltspor, sikre hurtigere avganger og få flere folk inn og ut av Oslo i rushtiden, poengterer Staahle.

Han framhever også at Hovedbanen også er en viktig transportåre for godstrafikk.

LES OGSÅ: Fikk flertall for ny jernbanestasjon på Jessheim

Vil ha tog til OSL

- Og med det ønsket som også er der i forhold til å etablere en godsterminal oppe på Hauerseter er det absolutt nødvendig å utvide kapasiteten på Hovedbanen med to spor. Den bør egentlig gå forbi Eidsvoll og videre oppover for å få enda bedre effekt. I tillegg bør den bryte av nord og inn forbi fylkesveg 174, inn via LHL-sykehuset og inn til OSL. Da kan du også ta med arbeidstakere til og fra flyplassen.

- Er det et paradoks at eidsvollingene kommer seg raskere til og fra Oslo med tog enn ullsokningene?

- Ja, sier Staahle. Uten å blunke.

LES OGSÅ: Opprør mot satsingen på Intercity-linjene

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.