Uber er transportnettverksselskap, som via sin mobilapp formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og sjåfører som bruker egne biler. Denne drosjetjenesten er svært populær verden over, men har møtt motstand i Norge – ikke minst av drosjenæringen som ikke klarer å matche de lave prisene og dessuten mener det er pirattaxivirksomhet.

– MÅ FØLGE REGLENE

Daglig leder Dag Bakke i Taxi Romerike (tidligere Øvre Romerike Taxi) er klar på at skal Uber drive i Norge må de følge norske regler.

– Uber er sikkert et bra konsept, og drosjenæringen i Norge har lært og kan lære mye av hvordan de driver, men poenget her er at de har drevet sitt arbeid ulovlig i Norge. Jeg synes det er greit å luke ut de som ikke følger norske lover og regler, påpeker han.

– Hva betyr Ubers pause for dere?

– Jeg håper det blir positivt, for det eneste riktige er å konkurrere på samme vilkår som oss.

– Hvor mange Uber-biler har det vært på Øvre Romerike?

– Jeg vet ikke sikkert, men noen har det jo vært.

– Hva med trafikk til og fra Gardermoen?

– Der har det vært flere biler, vi har sett dem ganske ofte. Men Uber Black er store der og de fortsetter siden de har løyve sammen med Uber XXL, sier Dag Bakke.

Selv melder Uber at det vært mangel på et tydelig lovverk for slike nye tjenester i Norge.

– Dette er grunnen til at vi tar del i en konstruktiv samtale med myndigheter og politikere for å finne en løsning som fungerer for alle parter. Vi er klare til å relansere Uber pop med en gang nye regler er på plass, hevder de.

LES OGSÅ: Mistet anbudet på minibusskjøring

RETTSAKER OG AVSKILTINGER

I 2015 prøvde en Uber-sjåfør lovtolkningen for Oslo tingrett og ble frifunnet. Borgarting lagmannsrett opphevet senere frifinnelsen. Politiet avskiltet i 2016 flere Uber-biler og en sjåfør ble dømt for brudd på Yrkestransportloven. Han fikk inndratt førerkort, beslaglagt pengene for kjøringen og bot i tillegg. I januar varslet Skatt Øst om etterligning for ubetalt skatt og moms til 400 sjåfører.

MOTSTAND FØRER TIL PAUSE

Denne motstanden har fått Uber til å stoppe satsingen sin her.

– Tiden er inne for å sette på pause i Norge – og komme tilbake igjen når nye reguleringer er på plass, melder Uber, og hevder de vil være et ansvarlig selskap.

– Vi har bestemt oss for å sette Uber-pop på pause fra 30. oktober. Vi vil være et ansvarlig selskap, og ønsker særlig å unngå problemer sjåførene kan møte, påpeker de.

Ubers tjenester Black (limousin) og XXL (minibuss) fortsetter som før siden disse har løyver.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.