- Jeg er svært godt fornøyd med en slik løsning, og den tror jeg blir gjennomført, sier han.

INGEN OMKJØRINGSMULIGHETER

Utbedringer av fylkesveg 33 er nødvendig, men arbeidene må delvis finansieres med bompenger. Løsningen har hittil sett ut til å bli to bommer, én i Oppland og én i Akershus. Da ville innbyggerne i Feiring blitt «stengt inne» av bommer, for det finnes ikke omkjøringsmuligheter.

Nå har samarbeidsorganet for vegen - vegforum - gått inn for bare én bom, på fylkesgrensa.

BOMFRITT TIL, KOMMUNESENTERET

- Dette tror jeg på. Jeg har hele tida kjempet for at Feiring ikke skulle stenges inne, John-Erik Vika som sjøl sitter i vegforumet og har vært én av arkitektene bak forslaget.

- Totningene har argumentert med at bommen i Oppland må plasseres så langt sør at lokalbefolkningen slipper å betale for å komme til kommunesenteret. Det sammen må jo gjelde for Feiring, sier Vika som før kommunevalget gikk hardt ut mot de daværende bompengeplanene.

BILLIGERE MED ÉN BOM

Med bare én bom vil avgiften for denne øke med om lag fem kroner i forhold til det man så for seg for hver av de to bommene som opprinnelig var planlagt. Følgelig blir det med én bom billigere å kjøre fra Skreia til Minnesund.

Til sjuende og sist er det Akershus og Oppland fylkeskommuner som bestemmer hvor bommen eller bommene skal stå.

- Også opplendingene synes det er greit med bare én bom siden avgiftsøkningen ikke blir større, påpeker Vika.

en tunnel til

Bompengene skal være med på å finansiere tunnel gjennom Byrudberga. Men nord i Feiring er vegen like smal og rasutsatt. Også der trengs det tunnel.

- Det er fase to. Skreifjella er en sak for seg, kommenterer ordfører John-Erik Vika.

ØNSKER MER TIL MILJØTILTAK

Feiringregjeringa har to representanter i vegforumet. Én av dem er tidligere feiringminister Mette Kjelland Limbodal.

- De fleste i Feiring er glade for at det kanskje blir bare en bom, men en slik løsning tar midler fra planlagte miljøtiltak, påpeker hun.

Det er avsatt 75 millioner kroner til gang- og sykkelveger gjennom Feiring. Den skisserte bomløsningen tar 65 av disse millionene til vegbyggingen.

- Da blir det igjen bare ti millioner kroner, og det er ikke mye en for gjort for det, påpeker Limbodal.

- Jeg håper vi kan få mer penger til miljøtiltak, for det er mange skolebarn og mange syklende som benytter vegen, og trafikken kommer til å øke, påpeker hun.

- Det mange måter å sikre ungene på til og fra skolen. Jeg tror vi skal finne løsninger, svarer John-Erik Vika.

Last ned den nye EUB-appen. Fungerer på både nettbrett og smarttelefoner

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.