De to karene står og speider utover idylliske Minnesund. I den ene retningen ser de ned på Vorma. I den andre nordover på Mjøsa. Snart skal den nye gang- og sykkelvegen fra Eidsvoll stasjon og nordover tas i bruk. Vormtråkk og Mjøstråkk er blitt svært godt mottatt av lokalbefolkningen. Fagerli og Kristiansen er også blant dem som applauderer. De ser egentlig bare én ting som kan bli bedre.

- Legg asfalt på hele strekningen fra Eidsvoll stasjon, nordover til Minnesund og helt opp til Lillehammer. På den måten vil man enkelt kunne gå på rulleski og rulleskøyter på hele strekningen. Det vil bli et helt fantastisk tilbud til folket, både bredden og eliten, sier Fagerli. Deler av den omtalte gang- og sykkelvegen er allerede lagt. På den delen av strekningen er dekket foreløpig grus.

På nedlagt jernbanespor

Fagerli får full støtte for sitt syn fra Birger Kristiansen. Han sitter i hovedstyret i NEIL.

- Vi har tidligere snakket om å asfaltere en grusveg som ligger rett ved skihytta i anlegget vårt. Asfalt på Vormtråkk og Mjøstråkk vil også gi oss som idrettslag fantastiske muligheter. Da kan det bli mulig å legge treningsøkter dit på kveldstid for barn, unge og voksne, poengterer Kristiansen. Deler av den nye gang- og sykkelvegen vil ligge på det nedlagte jernbanesporet. Kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i Jernbaneverket opplyser til EUB at gang- og sykkelvegprosjektet ligger inne i kostnadene for hele Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Bedre for rullestolbrukere

- På hele strekningen vil det være fantastisk utsikt til Vorma og Mjøsa. Du vil få mye mer enn en treningsøkt eller rekreasjonstur. Her vil du også få en nydelig naturopplevelse, sier Fagerli.

- Og så vil asfalt på strekningen gi økte bruksmuligheter, for eksempel for rullestolbrukere. Det vil være lettere for dem å ta seg fram på et slikt dekke enn på grusveg, sier Kristiansen. Fagerli argumenterer også med at asfalt vil gi bedre sykkelmuligheter for dem som ville ønske å sykle til og fra Eidsvoll stasjon.

- Der Mjøstråkk er ment som et gang- og sykkelveg-tilbud til alle som er bosatt vil det bli lagt asfalt. Det betyr at det i hvert fall vil bli lagt asfaltdekke fra Minnesund til Brøhaug. Det kan også bli lagt fast dekke videre opp til Morskogen. Dette er noe vi er i dialog med Eidsvoll kommune om. Dette betyr at det kan bli 7-8 kilometer med asfalt. Resten av Mjøstråkk nordover vil få et dekke med fresasfalt, sier prosjektleder Taale Stensbye på Fellesprosjektet E6-Dovrebane.

Vormtråkk, som ligger noen år fram i tid, skal ifølge Nasjonal Transportplan stå ferdig i 2023. Her er Jernbaneverket i full gang med reguleringsplaner, og det er per nå uvisst hva slags dekke som kommer.

Fakta om Vormtråkk og Mjøstråkk

Mjøstråkk er turvegen som nå bygges i den gamle jernbanetraseen fra Langset til Kleverud. Dette åpner på sensommeren/høsten 2016. Da skal hele Fellesprosjektet stå ferdig.

Vormtråkk ligger noen år fram i tid. Her er Jernbaneverket i full gang med reguleringsplaner for nytt dobbeltspor mellom Venjar og Langset. Denne skal legges ut på høring i løpet av våren. Dette nye dobbeltsporet skal ifølge Nasjonal Transportplan stå ferdig i 2023. Etter planen skal også Vormtråkk være ferdig da, og dermed gi sammenhengende gang- og sykkelveg helt opp til Kleverud. På sikt er planen å fortsette dette helt opp til Lillehammer.

LES OGSÅ: Bare å tråkke på langs elvebredden

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.