Vi går sju år tilbake. Mannskaper fra Jessheim brannstasjon er ute på trafikkuhell på E6 ved Jessheim. Blålysene blinker. Den nye brannbilen er bare dager gammel. Mannskapene er opptatt av å utføre jobben sin. Så plutselig skjer det noe som kunne tatt livet av én av brannmennene.

Sikrer seg selv

– Brannbilen var godt synlig. Det var bra med blålys på den. Men sjåføren i bilen som kom så den tydeligvis ikke. Heldigvis drev brannmannen med oppdrag et annet sted. Hvis ikke hadde han blitt klemt i hjel av bilen, sier brannmester Tor Helge Gran i Øvre Romerike Brann og Redning. Ulykken på E6 er ikke noe enkeltstående tilfelle fra redningsoppdrag rundt i Norge. Paradoksalt nok kan redningsfolkene settes i livsfare når de er ute for å berge andre og gjøre jobben sin. Det har fått Øvre Romerike Brann og Redning til å ta helt nødvendige sikkerhetsgrep. Flere sikringsløsninger testes ut (se fakta).

– På oppdrag på høyhastighetsveier, som E6, brukes et ekstra kjøretøy for å sikre oss selv. Vi sender ut én ekstra mann som setter opp en bil som buffer bak ulykkesstedet. På den måten sikrer vi oss bedre i trafikken, sier Gran. Bakgrunnen for sikringen er at de har merket en endring i kjøremønsteret til folk flest.

– Folk har mindre og mindre respekt for blålys langs veien. Ja, noen har tilsynelatende mistet respekten helt. På E6 ser vi for eksempel at folk ikke bremser mye. Det viktigste er å komme seg raskest mulig fram selv, sier Gran.

– Kan være livsfarlig

To av brannbilene – én på Jessheim, den andre i Eidsvoll – har fått installert varslingstavler med rullende tekst oppe på taket. På et trafikkuhell i Bønsdalen i Eidsvoll nylig ble én av disse brukt og plassert et par hundre meter fra ulykkesstedet. På taket rullet teksten «Ulykke» godt synlig.

– De er også utstyrt med skraverte reflekser. Dette er viktig og HMS i praksis. For oss kan det være livsfarlig å være ute på ulykker på høyhastighetsveier. Vi merker at folk har endret atferd, og har mindre respekt for blålys i dag enn for noen år siden. Det gjør at det er stor risiko for redningsetatene. Derfor har vi også et stort fokus på å øke egensikkerheten og sikkerheten til de øvrige redningsfolkene, sier brannsjef John Arne Karlsen.

– Filmer og viser finger

Politiet kjenner seg godt igjen i beskrivelsen til brannvesenet.

– Ved ulykker ser vi at noen kjører fort forbi, andre viser fingeren eller legger seg på hornet. Vi ser også flere som er svært opptatt av å filme det som skjer. Det er naturligvis en type oppførsel vi ikke ønsker, sier Martin Kristiansen, fagansvarlig for politioperative disipliner i Øst Politidistrikt.

Han sier en del sjåfører blir irriterte når de blir stående i kø i forbindelse med ulykker.

– Her er det naturlig viktig å ta hensyn til de involverte. Vi ser at enkelte har mangelfull respekt for redningspersonell og blålys. Det er naturligvis ikke bra, sier Kristiansen, og sier at de senest i høst opplevde at en politibil ble påkjørt på et ulykkessted utenfor Rælingstunnelen.

– De som kommer kjørende må ikke bli opphengt i ulykken. Få oversikt over trafikkbildet, avpass farten, vis respekt og ta hensyn til de som jobber der, sier han.

Slik bør du opptre

EUB har bedt politiet og brannvesenet om å liste opp hvordan trafikanter bør oppføre seg i forbindelse med ulykker på veiene. Her er noen av rådene de gir.Senk farten. Aksepter at det kan ta noe tid før det løser seg opp.

Få oversikt over trafikkbildet. Respekter blålys på stedet. 

La mobiltelefonen ligge. Ta hensyn til involverte personer.

Kjør normalt og følg trafikken. Jo mer distrahert du blir, desto større er sjansen for «glanekø» og nye uønskede hendelser.

Følg merking og skilting. Det er der av en grunn.

Respekter jobben redningspersonellet gjør. Ta hensyn til dem i trafikken og kjør på behørig avstand.

Er du først på et ulykkessted, så plikter du å stoppe, sikre skadestedet, skaffe oversikt og ta ledelse. Varsle nødetatene. Start hjelpearbeidet.

For å sikre redningsmannskaper i forbindelse med ulykker på motorveier kjører det lokale brannvesenet ut en egen ekstra brannbil. Denne plasseres som buffer i front av ulykkesstedet.

På to brannbiler ruller teksten «Ulykke» på infotavler.

På veier med 60 km/t og lavere tester de nå ut fartsdumper som rulles ut på skadestedet for å få ned farten. I tillegg har de lyspucker, lysstaver og lyskjegler for å styre trafikken.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.