• LANG REISETID. Selma Berby (14) bor i Eidsvoll og går på skole på Jessheim. Det tar 57 minutter å komme seg til skolen med buss og tog.
  • HÅPER PÅ GJENNOMSLAG. Lars Birger Salvesen (KrF) jobber med å få togforbindelse fra Eidsvoll til Jessheim.

Eplet faller ikke langt fra stemmen, sies det. Dette stemmer godt for Sigurd Salvesen og pappa Lars Birger. Samme dag som pappaen var ute i EUB og fortalte at han jobber for å få tog mellom Eidsvoll og Dal – slik at også togforbindelsen mellom Eidsvoll og regionsenteret Jessheim blir bedre – fikk Sigurd flertall for samme sak. Det er bare én stor forskjell: Mens pappa Lars Birger er fylkesvaraordfører for KrF, er Sigurd nestleder i Øvre Romerike Unge Høyre. Flertallet fikk han med seg på et møte i Akershus Unge Høyre.

– Det er et stort paradoks at du kommer deg raskere til Oslo enn til Jessheim med kollektivtransport. Dette må vi få gjort noe med, og det raskt, sier Sigurd Salvesen.

Fem minutter raskere med tog

Han og familien bor på Vilberg i Eidsvoll. Skal Sigurd for eksempel reise kollektivt til Nationaltheatret i Oslo tar det sjelden mer enn 50 minutter om han sykler til Eidsvoll stasjon og tar toget som bruker 38 minutter inn. Skal han til Jessheim stasjon tar reisen minimum 53 minutter, ifølge Ruters reiseplanlegger. Selve bussturen tar 43 minutter. Avstanden hjemmefra til Nationaltheatret er 74,6 kilometer, mens den «bare» er 31,1 kilometer til Jessheim.

– Det er stor befolkningsvekst både i Eidsvoll og på Jessheim. Derfor bør det også være raskere kollektivtilbud mellom de to stedene. Folk er opptatt av effektivitet, og dette er et grep som vil komme mange til gode. Det vil gjøre regionen vår enda mer attraktiv, sier Salvesen.

Hvert døgn går det ett tog – midt på natta – fra Jessheim til Eidsvoll. Dette stopper blant annet på Dal stasjon, og bruker 19 minutter fra start til slutt. Resten av døgnet må de reisende på strekningen belage seg på å bruke betydelig lengre tid – enten med tog (først til Lillestrøm), tog og buss eller bare buss.

Vil ha tog til Minnesund

– Togforbindelsen mellom Eidsvoll, Dal og Jessheim kalles for Hovedbanen. Etter min mening bør det også gjenspeile seg i effektiviteten. Slik det er i dag er det for stort sprang og for stor forskjell på Gardermobanen og Hovedbanen, sier han.

Salvesen ønsker også togstopp på Minnesund.

– Det vil være viktig for alle som bor i den delen av Eidsvoll å få på plass en togstopp. Det vil også gjøre det enda mer attraktivt å bosette seg i Minnesund-området, poengterer han.

– Er du engasjert i saken fordi faren din er det?

– Nei, egentlig tror jeg det startet med at jeg var for saken. Også tror jeg han har plukket den opp. Vi har litt humor på det. Det viktigste er at vi er engasjerte for dette begge to, smiler Salvesen.

Fylkesvaraordfører Lars Birger Salvesen (KrF) jobber nå for å få togforbindelse hele døgnet mellom Eidsvoll og Dal. På denne måten vil også togforbindelsen mellom Eidsvoll og Jessheim bli bedre.

Selma Berby (14) bor i Eidsvoll, men går på ungdomsskole på Jessheim. Hun bruker to timer i transport totalt hver dag for å komme seg til og fra skolen.

Hadde det vært togforbindelse mellom Eidsvoll og Dal, ville hun kunnet ta tog på hele strekningen. Dermed ville hun kunne halvert reisetiden.

Nå er det stort politisk engasjement i saken. Akershus Unge Høyre – med Sigurd Salvesen i spissen – jobber også nå for at togtilbudet på Hovedbanen skal bli bedre.

Dette svarte samferdselsministeren

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil følge utviklingen nøye.

I juni i fjor fikk han spørsmål fra Janne Sjelmo Nordås (Sp) i Stortinget om saken. «Hva skal til for å realisere forlengingen fra Dal til Eidsvoll», undret hun.

– Jernbaneverket opplyser om at det hittil ikke har vært markedsgrunnlag for å forsvare å gjennomføre nødvendige investeringstiltak for å gjenopprette persontogtrafikk mellom Dal og Eidsvoll, svarte han, og viste til et fire år gammelt NSB-innspill til NTP.

– Der framgår det at markedspotensialet mellom Eidsvoll og Dal kun er lokal trafikk. Samtidig blir det pekt på at Jessheim vokser sterkest av tettstedene i Norge. Med vekst også i sentrumsområdene i Eidsvoll, kan det på sikt være grunnlag for togtrafikk på strekningen. I innspillet foreslås Eidsvoll som knutepunkt for Dovrebanen og Hovedbanen, med persontogtrafikk mellom Dal-Eidsvoll innen 2020», svarte Solvik Olsen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.