– Dette er artig nyhet. Det er et praktisk og billig transportmiddel, spesielt i byer, for eksempel for pizzaleveringer, sier Odd Ivar Knutsen hos KLS MC på Jessheim.

Han har nettopp solgt sin aller første elektrisk drevne varemoped av merket MGB Delivery til en kar fra Maura.

FEM MIL

– Rekkevidden er fem mil, og man kan lade opptil 80 prosent på bare to timer. I det som kunne vært bensintanken er det bagasjerom i stedet for drivstoff, og det kan lastes med totalt om lag 250 kilo. Totalvekta er 485 kilo, og det er revers på den, sier Knutsen.

Batteripakka er plassert under «lasteplanet», som kan vippes opp.

Mopeden er produsert i Shanghai.

FRA BENSIN TIL EL

Han har tidligere solgt mange lastemopeder med bensinmotor.

Dette skriver importøren AMC Motor as blant annet om el-trehjulingen: «Dersom du er på jakt etter en pålitelig og effektiv arbeidshest med bra lastekapasitet er dette det rette valget. Den effektive elmotoren tar seg enkelt fram i alle miljøer, både innendørs og utendørs. Du slipper bensin- og oljesøl, du sparer utgifter og lader enkelt over natten – fulltanket med elektrisitet for bare en krone eller to. Kan det bli bedre?»

– Interessen er økende, og vi skal blant annet vise den for Posten, sier Waldemar Christensen hos importøren

REGLER SOM FOR MOPED

Knutsen opplyser at reglene for mopeder også gjelder for lastemopeden.

– Med en sånn i bybildet bringer det varetransporten tilbake i tid. Før var jo trehjulinger mye brukt til transport. Jessheim er blant de største byene i Akershus, så her bør det være noen som vil kunne ha god nytte av en sånn en, sier han.

KLS MC drives av Odd Ivar Knutsen og sønnen Øyvind, og har avdeling både på Jessheim og i Hurdal.

LES OGSÅ: Elbiltrafikken gjennom bomringene  økte med 43 prosent i fjor

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.