– Selvfølgelig sykler jeg, svarer Ida Marie Prestvik fra Skogmo når vi spør om hun bruker sykkelen mye til og fra Jessheim.

– Jeg bor jo bare fem minutter unna sentrum og sykler alltid til og fra jobben. Og siden jeg ikke har sertifikat kjører jeg aldri bil. Datteren min sykler også mye her, sier hun.

VELKOMMEN

Hun er glad for å høre om Ullensakers planer om å legge bedre til rette for syklister og myke trafikanter i Jessheim sentrum, antakelig også med enkelte bilfrie gater.

FRA JESSHEIM TIL KLØFTA: Trygt for syklister

– Det er gode nyheter som jeg hilser velkommen. Da blir det bedre for oss syklister og fotgjengere, påpeker hun.

– Mange av dere syklister sykler på fortauene her i Jessheim sentrum i stedet for i selve veibanen. Gjør du det også?

– Ja, jeg synes det er tryggest. Ikke det at jeg er redd for å sykle i veien, men på fortauet så er det mindre sjanse for at det skjer noe, sier hun.

PIGGDEKK

– Hva gjør du i vinterhalvåret når det ligger snø på bakken i seks måneder?

LES OGSÅ: Sykling i Jessheim bare om sommeren?

– Da skifter jeg over til piggdekk og sykler som før, sier Ida Marie Prestvik.

SYKKELSTRATEGI

Ullensaker kommune jobber nå med å bedre forholdene for syklister og gående i Jessheim.

Med seg på laget har de Statens vegvesen, Bane Nor og Akershus fylkeskommune.

Sammen skal de komme frem til en løsning som kan implementeres av andre regionbyer.

Prosjektet kan føre til bilfrie gater, gater der biler blir prioritert og store uterom der folk kan mingle i bilfrie områder.

ELSYKLER

At sykkelbruken øker i takt med at byen vokser, er det flere som har fått øynene opp for. Jessheim Storsenter har allerede tilrettelagt med sykkelparkeringsplasser, og snakker om å kjøpe inn elsykler som kan brukes til utlån.

– Hvor langt har dere kommet med dette prosjektet?

– Foreløpig har vi satt elsykler på vent. Men vi håper å få på det plass innen kort tid, så fort vi har funnet en egnet plassering, sier Tore Kværner.

– Hvorfor ha en slik ordning?

– Dette er ett blant flere tiltak vi vil gjøre for å tilrettelegge for økt sykkelbruk. Og da må fasilitetene være lett tilgjengelige og oversiktlige, påpeker han.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.