Erling Olav Hansen er synshemmet. Han liker å bruke kollektivtransport, og skulle gjerne sjekket når neste buss går. Informasjonstavlen på Jessheim stasjon er fin.

– Det er bare et lite, men viktig problem. Den er ikke lesbar for oss synshemmede. Det er mange andre som også sliter med å lese rutetidene siden skriften er så liten og tavlene er så lite opplyste, sier Hansen.

Gjennomførte flere tiltak

Han legger til at dette ikke bare er et problem på Jessheim stasjon.

– Jeg vet at det er slik flere steder også. Håpet er at denne oppfordringen når fram til Ruter og at de gjør noe med disse utfordringene, sier Hansen, som mener det er ekstra viktig at informasjonen er god på kollektivsteder som Jessheim stasjon.

– Dette er med på å gjøre at flere velger å kjøre kollektivt. Dersom belysningen er dårlig kommer ikke informasjonen fram. Da kan det fort bli til at synshemmede og andre dropper å bruke tilbudene som finnes. Storsamfunnet ønsker jo at flest mulig skal kjøre kollektivt. Derfor er det viktig at alle forhold er best mulig tilrettelagt for alle samfunnsgrupper. Det er jeg sikker på at Ruter også er opptatt av. Jeg er helt sikker på at de kommer til å prioritere arbeidet med dette i fortsettelsen, sier Erling Olav Hansen til EUB.

I Ruter er de klar over problemstillingen. Pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter opplyser at det er gjennomført flere tiltak i forbindelse med ruteendringen 8. oktober.

– Trafikkinformasjon i form av stoppestedstabeller er nå samlet i et felles orienteringspunkt ved Taxibua. På plattform er det nå kontrastmarkerte plattformnummer på lyktestolpene i stedet for de gamle grønne søylene. Tanken bak tiltakene er at man nå kan orientere seg om hele tilbudet ved orienteringspunktet før man tar seg til riktig plattform, sier Dahl Johansen.

Han lover at det også vil bli utført snarlige tiltak på informasjonstavlen ved taxibua, slik som Erling Olav Hansen etterspør. Dette er noe Ruter prioriterer høyt å få gjort noe med.

Lover rask utbedring

Det forsikrer pressevakten.

– Dette skal bli bakbelyst og lettere tilgjengelig. Det har vært noen utfordringer med å få fram strøm til dette orienteringspunktet, men det er ventet å være på plass om kort tid, sier Dahl Johansen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.