– Vi har selv satt opp skilter, men dette har ikke hatt noen effekt. Derfor ønsker vi at det gjøres tiltak med fartshumper og nedsatt fartsgrense ved barnehagen, sier Tharan Revfem, FAU-leder i Åsleia Gårdsbarnehage.

Barnehagen har 61 plasser fordelt på to avdelinger. Fylkesveg 510 er nærmeste nabo til den ene avdelingen. Litt lenger oppe i bakken har de fått 40-sone og fartshumper etter flere års kamp (se egen sak). Forbi barnehagen er 40-sonen opphevet og siden området ligger utenfor tettbebygd strøk er det 80 km/t som gjelder.

– Vår største frykt er at barn skal bli påkjørt, sier Revfem.

Hun inviterte Statens vegvesen på en befaring i bekymringsbrevet hun sendte i april.

Må krysse vegen

Flere ganger om dagen må barna krysse fylkesvegen. Gårdsbarnehagen har blant annet én gruppe som besøker fjøset noen hundre meter unna.

– Det er store bekymringer blant foreldre og barnehageansatte knyttet til situasjonen. Vi har hatt flere nestenulykker, og foreldre har nå fått nok av biler som raser forbi i 80 km/t, sier Revfem.

– Bilene kjører fort forbi her. Alle synes det, sier Hermine Thiis-Evensen, ett av barna EUB treffer utenfor barnehagen.

– Bilene kjører racerfort, sier Erik Sønsterud.

Barnehageeier Ingunn Østbye Svarstad sier trafikken har økt i området de siste årene.

– Det er uoversiktlig her

– Stadig flere trimmer til Mistberget. De har det ofte travelt med å komme seg ut, sier hun.

Eieren presiserer at de alltid er nøye med trafikksikkerheten når barna er ute ved vegen. De går alltid sammen med voksne og ser seg godt for før de krysser vegen.

– Men det er uoversiktlig her, bilene kommer fort og ofte ser de oss ikke før de kommer tett innpå, sier Østbye Svarstad.

EUB stilte flere spørsmål til Statens vegvesen i anledning denne saken tirsdag.

– Da vi har planlagt å diskutere denne saken i møte i dag, kan jeg dessverre ikke gi deg noe svar i dag, sier Marit Høiem, på trafikkseksjonen i Akershus.

I et e-postsvar til FAU-lederen i gårdsbarnehagen 24. august svarer hun slik:

«Vi vil i nærmeste framtid foreta en måling i Åsleia, og vil i etterkant av denne foreta en samlet vurdering i forhold til trafikksikkerhet på strekningen».

– Burde vært enveiskjørt

Ken Myrland Pettersen og familien reagerer også sterkt på den høye fartsgrensen på strekningen.

De bor i Åsleia 307 – rett ved fylkesveg 510.

– Her er det dårlig sikt på grunn av svinger og topper. Vegen er smal, og om vinteren er det ikke mulig å møte biler i fart over cirka 30 km/t. Sommer og vinter er det ikke plass til å møte tunge kjøretøy. Det er også en stor økning av trafikk til turområdet Mistberget, spesielt på fridager og ved pent vær. Vi ser også en stor økning av barnehage- og skolebarn i området, sier Myrland Pettersen.

Han håper Statens vegvesen kan sette ned fartsgrensen til 60 km/t. Myrland Pettersen har vært i kontakt med både politiet og Statens vegvesen om saken.

– Det kan virke som det er motorveg forbi huset vårt, mens vegstandarden egentlig tilsier at strekningen burde vært enveiskjørt, poengterer Ken Myrland Pettersen.

Ble sikret etter flere år

Gjennom gårdsbruket til Helge Olaf Aas under én kilometer fra gårdsbarnehagen har de fått fartshumper og fartsgrensen er satt ned til 40 km/t.

Familien Aas og en nabo kjempet i flere år før de omsider vant fram og fikk gjennomslag.

– Vi begynte å jobbe med saken da barna var små. De måtte bli store før trafikksikkerhetstiltaket var på plass. Men vi er naturligvis glade for at det ble gjennomført, sier Helge Olaf Aas.

Han synes det er merkelig med 80-sone på Åsleiavegen.

– Det er helt unødvendig. Det er mye trafikk i området, spesielt av folk som skal til Mistberget. Aktivitet er selvsagt positivt, men det er ikke alle som kommer ned igjen med hvilepuls i trafikken. Folk er i tidsklemma og blir stive i blikket når de får øye på en traktor, sier Aas. Han sier trafikksikkerhetstiltakene har hjulpet.

– Ja, uten tvil. Folk tvinges til å ferdes roligere forbi her, sier han.

Kriterier fartsgrenser

30-sone: Hovedsakelig på adkomstveger i bolig- og sentrumsområder. 

40-sone: Mest på samleveger i boligområder og sentrum.

50-sone: Generell fartsgrense i tettbygd strøk om ikke annet er skiltet.

60-sone: På enkelte hovedveger med liten aktivitet av gående og syklende med god separering.

80-sone: Generell fartsgrense utenfor tettbygd strøk.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.