Daglig leder Thor Thoeneie tror på byggestart for i Oslo Airport City (OAC) i 2020.

– Nå må krysset betales med en gang noen starter bygging i Gardermoen næringspark?

– Ja, og dermed er det ingen som bygger. Kravet er en hovedgrunn til at parken ikke er bygd ut mer enn den er. Men vi føler nå at staten og fylket er med på å finne en løsning som gjør at det ikke skal hindre utvikling, sier han.

VIL BETALE

OAC har lenge samarbeidet med kommunen og naboene i parken for å løse opp kravet.

DRO TIL DEPARTEMENTET: Kommunen står på for næringsparken

– Og vi møter forståelse for våre argumenter, sier Thoeneie.

– Betyr det at dere ikke skal være med å betale for krysset?

– Nei. Som samfunnsansvarlig byutvikler mener jeg absolutt at vi og alle aktører bør betale infrastrukturbidrag. Men vi må betale etter hvert og ut fra hvor mye vi bygger. Den modellen er kjent i Norge, som i Bjørvika og på Fornebu, sier han.

Statens vegvesen krever et nytt næringsparkkryss nord for McDonald’s med tanke på den økte trafikken i næringsparken.

– Stortinget vedtok for ti år siden at Gardermoen er et satsingsområde i knutepunktutviklingen. Så stopper det opp her, på Norges største knutepunkt utenfor Oslo S. Det var ikke meningen og derfor må rekkefølgekravet omformuleres, sier han.

IKKE ENNÅ

– Trenger vi krysset?

– Ja, men dagens veikapasitet er så god at vi trolig kan bygge i 10–15 år uten problemer. Og da kan behovet være endret. Kanskje det skal omprosjekteres, flyttes lenger nord i forbindelse med ny godsterminal på Hauerseter, eller sees i sammenheng med flyplassveksten, sier han.

LEI AV Å VENTE: Tok saken til Stortinget

– Det er vel ikke bare å få krysset inn i NTP?

– Nei, mange andre har behov og det respekterer jeg, men kanskje store knutepunkter og urbane strøk burde fått noe mer. Det er der det bor og arbeider flest mennesker, er mest kø og forurensing. Vi har bygd all infrastruktur inntil våre tomter i parken og det er greit at utbyggere må ta det ansvaret. Men det nye E6-krysset er noe annet, og det er statens ansvar, sier Thor Thoeneie.

OM OSLO AIRPORT CITY

  • OAC skal bygge ut 1000 mål i Gardermoen næringspark.
  • Her snakker politikerne om opp mot 40.000 arbeidsplasser. 
  • Utbyggerne er klare til å starte, men må vente til kravet om nytt E6-kryss er forskjøvet fra rekkefølgekravene.
  • Forhandlingene med Vegvesenet viser en løsning på knuten.
  • Både utbygger og kommunen snakker nå om byggestart i 2019/2020.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.