• SER UTFORDRINGER. Fagdirektør for teknologi Atle Årnes i Datatilsynet ber forbrukerne være på vakt mot strømmålerne.

– Utfordringen er at det her er snakk om en ny behandling av personopplysninger vi ikke har hatt før. Hvor det er en omfattende mengde personopplysninger som behandles ved at det skjer en registrering av husstandens forbruk av strøm i løpet av døgnet. Personopplysningene blir behandlet av aktører som ikke har vært vant til å behandle slike personopplysninger tidligere, sier fagdirektør for teknologi Atle Årnes i Datatilsynet. Han ber forbrukerne søke informasjon om hva slags behandling av personopplysninger som gjøres.

LES OGSÅ: Kan si nei til ny strømmåler av frykt for overvåking

Viktig med god informasjon

– Dette er informasjon man kan få av dem som installerer AMS-en. For eksempel at de forteller hvor man får god informasjon om behandlingen. I framtida vil det være en mulighet for at nye aktører vil kunne be om tilgang til opplysningene for å eventuelt å tilby nye tjenester. I slike tilfeller må forbrukerne ta stilling til hvem man vil gi informasjonen til, poengterer Årnes.

– Informeres det godt nok fra nettselskapene om denne informasjonen som nå samles inn?

– Vi har ikke vært rundt og sett etter om det gis tilstrekkelig informasjon. Men, vi har sett eksempler på at det er gitt ut feil informasjon, samt at informasjon mangler. Og hva synes de som har fått installert AMS hos seg? Synes de at de har fått tilstrekkelig informasjon om produktet?

– Hva slags type informasjon kan det være snakk om?

– Informasjon om hvem som er ansvarlig for innsamlingen av opplysningen, hvor ofte innsamling av opplysningene faktisk skjer, hvor man kan be om ytterligere informasjon, hvordan dataene er beskyttet og hvordan man kan hente data rett ut fra AMS og hvordan og hvorfor. Kan man se detaljerte data via web-grensesnitt. Kjøper man elektriske apparater i dag, er man vant til at det følger med en god bruksanvisning.

Samtykkebasert

– Må vi regne med et samfunn der vi stadig mer kan bli overvåket i ulike sammenhenger?

– Vel, vi behøver i hvert fall ikke hjelpe til med at det blir slik. Vi vil nok oppleve at det er flere og flere virksomheter som tjener gode penger på å vite mest mulig om oss. Vi vil også se at det finnes tekniske løsninger med sensorer som kan registrere detaljer om vår aktivitet. Men disse virksomhetene kan ikke behandle opplysninger om oss uten at nødvendig tillatelse foreligger. Veldig ofte er slike tillatelser basert på samtykker fra oss som blir berørt. Å innhente informasjon om strømforbruk er lovregulert, og ikke basert på samtykke. Men ytterligere bruk av slike opplysninger til andre formål er i utgangspunktet samtykkebasert. Vi forbrukere bør være mer tilbakeholdne med å tillate bruk av våre personopplysninger der vi like godt kan si nei, sier han.

LES OGSÅ: Elektroingeniøren kontrollerte den nye strømmåleren - fant ingen feil

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.