• MYKE TRAFIKANTER. 30-sonen skal gjøre det enklere å ferdes for myke trafikanter. Foto: Thomas Hansen
  • NANNESTAD. Statens vegvesen har innført 30-sone flere steder på Romerike. På Øvre har også Nannestad sentrum fått ny fartsgrense. Foto: Magnar Haraldsen

Statens vegvesen har nylig satt opp en rekke 30-soneskilt i Jessheim sentrum. Reduseringen i fartsgrense er gjort etter ønske fra både Ullensaker kommune og vegvesenet.

SAMARBEID MED KOMMUNEN

– Kommunen ønsket 30-sone i sentrum. Vi gjorde selv en større kartlegging på Romerike av steder hvor det kunne være aktuelt med 30-sone, og lagde en rapport på bakgrunn av det. Da ble Jessheim foreslått, sier senioringeniør Tor Nordgaard-Tveit i trafikkseksjonen av Statens vegvesen region øst.

Blant annet Nannestad sentrum er steder som har fått 30-sone som følge av denne kartleggingen. 30-sonen på Jessheim gjelder Storgata, Veiberggata, Gotaasalleeen, Furusethgata, Rådhusvegen, jernbanebrua, og Ringvegen fram til bensinstasjonen.

– Sonen var i utgangspunktet tenkt å være større, men vi har diskutert med kommunen og endt med denne løsningen, sier Nordgaard-Tveit.

Det pågår byggearbeid ved flere av strekningene, men endringene i fartsgrensene er permanente og uavhengig av dette.

BEDRE FOR SYKLISTER

Målet med lavere fartsgrense i byen er blant annet å tilrettelegge for syklister.

– Ett av poengene har vært å fremme sykkeltrafikk, og 30-sone gjør blandet trafikk lettere, sier Nordgaard-Tveit.

Han forteller at omlegging til 30-sone i slike strøk pleier å gå greit for seg.

– Vi legger ikke humper, men skilter 30-sone. Erfaringsmessig er det rimelig greit da dette er byveger, sier senioringeniøren.

Vegvesenet har imidlertid fått tilbakemeldinger på at det fortsatt går unna blant enkelte.

– På ringvegen har vi fått klager på at det kan gå fort forbi skolen, sier Nordgaard-Tveit.

- BRA

Ordfører Tom Staahle synes innføringen av 30-sone i Jessheim sentrum er fornuftig.

– Jeg har ikke noe problem med at man har litt redusert hastighet i sentrumskjernen. Det er bra, for der er det mye bevegelse av gående, syklende og kjørende på to og fire hjul. Sånn sett gir dette et mer oversiktlig trafikkbilde og høyere grad av trygghet, sier Staahle.

LES OGSÅ: Svaneparet på Nordbytjernet har fått fire unger

LES OGSÅ: Den nye helsebydelen får 600 arbeidsplasser