Nå har produsenten sluppet de tekniske spesifikasjonene.

Kia Niro vises i disse dager på Busan International Motor Show i Korea.

Der kommer det fram at den skiller seg noe fra hybrid- og ladehybridversjonene av Niro som finnes på det norske markedet i dag.

GRILL MED LADEPORT

Elbilen har en tett grill med ladeport, og den har redesignede luftinntak og nye LED-kjørelys. I tillegg har den blå dekordetaljer som skiller den fra de andre modellene.

Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge, tror el-versjonen blir en suksess.

– Niro Electric er en bil som vil passe godt inn i det norske markedet. Nordmenn er glad i SUV-designet, og at man kombinerer dette med en elektrisk bil med god rekkevidde, vil være attraktivt.

Hun sier videre at de tror bilen kan leveres med hengerfeste, men at det ikke er bekreftet fra fabrikken.

2000 reservasjoner

Bilen blir tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser. Den største, på 64 kWh, skal gi en rekkevidde på mer enn 45 mil i den virkelighetsnære WLTP-syklusen, ifølge pressemeldingen. Motoren yter 204 hestekrefter og har et dreiemoment på 395 newtonmeter. Akselerasjon fra null til hundre er oppgitt å være 7,8 sekunder.

Niro Electric skal være klargjort for lading med 150 kW hurtiglader. Med hurtiglading på 100 kW lades den til 80 prosent på 54 minutter.

Det mindre batteripakken er på 39,2 kWh og skal gi en rekkevidde på mer enn 30 mil.

Den norske importøren har åpnet for reservasjoner og kan melde om stor interesse.

– Nå er det over 2000 som har reservert bilen og betalt inn et beløp på 7777 kroner, sier Mette S. Hauge, informasjonsansvarlig hos den norske importøren.

Hauge sier at de foreløpig ikke vet noe om prisen, og at de heller ikke vet når de kan si noe om den, men at de første bilene kommer til Norge i november.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.