I Nasjonal Transportplan, som ble lagt fram av regjeringa og samarbeidspartiene Venstre og Kristelig Folkeparti onsdag, er det satt av 4,7 milliarder kroner til å få bygget ferdig dobbeltsporet på jernbanen mellom Venjar ved Bøn og Langset ved Minnesund. Strekningen er 13 kilometer lang, og sikrer dermed dobbeltspor på hele strekningen mellom Oslo og Hamar.

LES OGSÅ: Ber om Citylink-investeringer i Nasjonal transportplan

KNYTTES TETTERE SAMMEN

Tone Wilhelmsen Trøen, stortingsrepresentant for Høyre fra Eidsvoll, mener at jernbanesatsinga nordover fra Oslo er en særdeles god nyhet for Eidsvoll.

– Hele det indre intercity-nettet er viktig. Områder som Eidsvoll og Hamar blir dermed knyttet mye nærmere hovedstaden. Det åpner seg muligheten begge veger, med mulighet for rask transport inn og ut av Oslo, sier Trøen.

– Det åpner også for næringsmuligheter utenfor Oslo. Og det er et viktig poeng, for det legger til rette for befolkningsutvikling og utvikling av kompetansemiljøer som kan etablere seg utenfor Oslo men allikevel være nær nok.

– På sikt vil det også bidra til å ta ned trafikkmengden med bil. Det er i seg selv et viktig argument, sier hun.

VELDIG MYE PENGER

Nasjonalt legger Nasjonal Transportplan opp til bruke over en trillioner kroner (tusen milliarder) i planperioden som strekker seg fra 2018 til 2029. Av dette tilgodeses prosjekter i Akershus med 25,9 milliarder kroner og altså 4,7 milliarder til å ferdigstille dobbeltspore nordover fra Oslo. Trøen mener det er vel anvendte kroner.

– Det som ligger til grunn for nasjonal transportplan er beregninger i forhold til samfunnsnytte. Det har vært veldig stort engasjement rundt intercity-sambandene fordi vi ser at vi er nødt for å spre veksten. Det er et så stort trykk på områdene nær Oslo at det er stor samfunnsnytte å legge til rette for å spre veksten i et større område. Og Eidsvoll og Øvre Romerike ligger midt i smørøyet, minner Trøen om.

– I et historisk perspektiv er det også interessant. Den første jernbanen gikk til Eidsvoll, og skulle frakte varer inn og ut av Oslo. Det er av veldig stor betydning å bygge infrastruktur for å transportere både folk og varer raskt og trygt fram.

AVGJØRENDE FOR FOLK

Trøen sier at samferdsel er helt avgjørende for å få samfunnet vårt til å fungere som det skal.

– Både utbyggingen for gods på kongsvingerbanen og utbyggingen av veg vil være en stor fordel for alle. Ser man på hele Østlandet under ett henger utvidelse av Kongsvingerbanen, utvidelse av Oslofjordtunnelen og dobbeltspor nordover fra Oslo tett sammen. Det er dette som gjør at vi får økt frekvensen og kapasiteten i Oslo-området, sier Trøen.

Skuffet over den nye planen

Varaordfører Willy Kvilten er skuffet etter å ha lest nasjonal transportplan. 

– Dessverre har ikke nytt næringsparkkryss nådd opp i prioriteringen av midlene i NTP. Det er jeg selvfølgelig skuffet over. Hele det politiske miljøet i Ullensaker har jobbet mye for å få dette på plass, men lyktes altså ikke i denne omgang, sier Kvilten.

OMREGULERING

Han sier han nå vil ta initiativ til å starte en omreguleringsprosess, slik at rekkefølgebestemmelsene endres og at parken kan utvikles med det eksisterende krysset. 

– Næringsparken er en viktig del av areal- og transportplanen for Oslo og Akershus, og jeg mener at vi ikke kan sitte på gjerdet og vente lenger. Nå må vi være løsningsorienterte, og da er planrevisjon et tiltak jeg mener er helt naturlig å iverksette, sier Kvilten.

Han får støtte fra partifelle Tone Wilhelmsen Trøen. 

– Næringsparken ved Gardermoen er viktig for hele regionen, og vi må få i gang utviklingen av den. Jeg støtter Willy Kviltens initiativ for å få til en omregulering, sier hun, og sier hun vil ta saken opp med Høyres samferdselspolitikere.

LES OGSÅ: Forventer 400 millioner til nytt kryss på E6

Fakta om Nasjonal transportplan

  • Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet sammen med Venstre og Kristelig Folkeparti la onsdag fram nasjonal transportplan for perioden 2018–2029. 
  • Planen omfatter hele Norge, og er total kostnadsramme er over en trilliarder kroner.
  • For Akershus er det skissert prosjekter med en total ramme på 25,9 milliarder kroner. 
  • Det ligger ingen nye vegprosjekter for Øvre Romerike i planen, mens det er satt av 4,6 milliarder kroner til dobbeltspor mellom Venjar og Langset i Eidsvoll.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.