Romerikssenteret økte omsetningen med 17,6 prosent i 2016, mens Amfi Eidsvoll økte med 13,2 prosent.

- Kjøpesenteromsetningen hadde en litt treg start i 2016, men har i årets tre siste kvartal utviklet seg jevnt over positivt, sier konserndirektør for eiendom i Olav Thon Gruppen, Tron Harald Bjerke til EUB.

Ved årsskiftet hadde Olav Thon Gruppen 100 kjøpesentre i Norge. I 2016 drev konsernet sju av de ti største kjøpesentrene i Norge, og ni av de 15 største.

LES OGSÅ: Rema 1000 åpnet butikk i Maura før jul

Positiv utvikling for alle

Her er omsetningsfasiten for de lokale kjøpesentrene i Olav Thon Gruppen i 2016:

Strømmen Storsenter endte med en totalomsetning på 3.159 millioner kroner. Dette var en økning på 4,5 prosent fra 2015. Kun Sandvika Storsenter er bedre målt i omsetning. Desemberomsetningen endte på 474,8 millioner (2,1 prosent økning).

Jessheim Storsenter fikk 1.788 millioner kroner i totalomsetning. Dette gir en 10. plass på omsetningsoversikten i Olav Thon-gruppen. Senteret økte omsetningen med 0,2 prosent fra 2015. I desember omsatte senteret for 247,1 millioner. Dette var en liten nedgang fra 2015 (-2,4 prosent).

Romerikssenteret på Kløfta økte årsomsetningen med 17,6 prosent - til 497 millioner kroner. Det gir en 40. plass på listen. Desemberomsetningen endte på 65,1 millioner (opp 4,4 prosent).

Amfi Eidsvoll følger like bak, på 44. plass, med årsomsetning på 449 millioner kroner. En økning på 13,2 prosent fra foregående år. Desemberomsetningen ble 57,2 millioner (opp 9,7 prosent).

Omsetningstallene for 2016 viser at det var et bra år for norske og svenske kjøpesentre i Olav Thon Gruppen. Totalomsetningen i Norge oppnådde en økning på cirka tre prosent. Korrigert for utvidelser og sentre under ombygging, anslås økningen på sammenlignbare arealer å være på cirka 2,7 prosent.

LES OGSÅ: Klinker til og satser på kjøpesenter

Ikke svekket i detaljhandel

- Norsk økonomi har også i 2016 svekket seg videre som følge av fortsatt lav oljepris. Arbeidsledigheten er fortsatt nokså høy, og folk flest er mer usikre på sin egen framtidige økonomi, da også teknologiendringer har medført en nedgang i antall arbeidsplasser i mange bransjer over hele Norge. Til tross for dette, så har ikke norsk detaljhandel vært særlig påvirket. I tidligere år med svak norsk økonomi og usikkerhet, har vi heller ikke sett svekkelser i detaljhandlene. Vi ser derfor for oss en forsiktig positiv utvikling i norsk detaljhandel i 2017, sier Bjerke.

- Vi ser også i år at sentre ferdigstilt i 2015 eller 2016 har hatt store positive tall, blant annet Sartor Storsenter, Amfi Orkanger, Amfi Nordfjord og Romerikssenteret, legger han til.