Nylig gikk ordfører Tom Staahle (Frp) ut i EUB og krever både dobbeltspor på Hovedbanen og ny østlig perrong på Jessheim. Responsen kom umiddelbart.

- Vi vil ha dobbeltspor fra Lillestrøm til Eidsvoll, sa Akershus SVs Nicholas Wilkinson og er helt på linje med Staahle.

- IKKE NOE HAR SKJEDD

Ullensaker Ap gleder seg over at dobbeltsporet er på dagsorden

- Dette er en av Aps store kampsaker. Likevel kan det se ut som ordføreren ikke ser helheten i behovene langs Hovedbanen, sier Irene K. Furulund.

Hun understreker at jernbanesatsingen må inkludere flere avganger for Oslo-pendlere, og mellom Eidsvoll og Ullensaker.

- Det største problemet for punktlig trafikk er Romeriksporten og Oslotunnelen. Frp lovte før forrige stortingsvalg å få på plass ny tunnel under Oslo umiddelbart hvis de kom i regjering, men ikke noe har skjedd. Regjeringens manglende satsing reduserer effekten av dobbeltspor til null, påpeker hun.

Ullensaker Ap oppfordrer derfor Staahle til å bruke sin posisjon for å minne Regjeringen om hva som må til for å lykkes med å effektivisere kollektivtrafikken.

- Vi forventer faktisk at Frp innfrir løftet de ga velgerne for fire år siden, sier hun.

ÅRSMØTET

- Hva gjør Ullensaker Ap med denne saken nå?

- Vi har årsmøtet neste og der er det et ønske om å bli enige om en resolusjon som skal sendes videre til Akershus Ap. Det er den korrekte veien å gå.

- Hva mener Ap sentralt om en ny Oslotunnel?

- Det vil overraske meg stort om Akershus Ap ikke støtter oss. I det nylig offentliggjorte forslaget til program 2017-2021 har Arbeiderpartiet sentralt lagt inn en rekke satsingsområder for jernbanen, blant annet dobbeltsporkapasitet til de store byene for å få flere reisende over på tog. Vi trenger flere togavganger til og fra Ullensaker. Hvordan dette skal gjøres praktisk vet jeg ikke, kanskje det hjelper å få all godstrafikk ut av Oslotunnelen slik at det frigjør plass til persontog. Det er jo den som er flaskehalsen, sier hun. SMEKKFULLE

Furulund bor på Mogreina og pendler til jobb i Oslo. Hun opplever daglig smekkfulle tog.

- Men jeg er heldig som går på et nesten tomt tog på Hauerseter. Etter Kløfta derimot må mange stå til byen. Og det er like fullt hjem igjen. Skal det være mulig å pendle for småbarnsfamilier må vi ha flere togavganger, hvert kvarter faktisk. Ikke minst med tanke på alle innbyggerne vi får. Ellers blir det for mange timers reisevei, og da folk velger bilen i stedet, påpeker hun.

- Tog er en het politisk sak for tiden?

- Ja, og den akter vi å følge opp så langt vi kan, slutter Irene K. Furulund.

NY NORDBY STASJON

Dobbeltspor til Jessheim på Hovedbanen og ny perrong ligger mange år fram i tid. Ullensaker Ap vil i mellomtiden ha ny stasjon nord for Nordby, ikke minst ut fra et sikkerhetsperspektiv.

- Da kan vi stenge dagens livsfarlige overgang som er en av Norges farligste med biler, tog og fotgjengere, sier Irene K. Furulund.

I Ullensaker-politikken er det tverrpolitisk enighet om dette.

- NSB har planlagt dette lenge og presenterte i fjor flere alternative løsninger for politikerne. Nå er tid for å begynne det praktiske arbeidet, påpeker hun.

Ap mener en ny stasjon nord for fylkesvei 174 kan bli et trafikknutepunkt for pendlere fra Algarheim, Nannestad/Hurdal/Gardermoen og Dal/Mogreina.

- En pendlerparkering utenfor Jessheim sentrum bidrar også til å nærme oss målet om et bilfritt sentrum. Det et er veldig bra at Frp og Høyre også vil ha et bilfritt sentrum og jobber for et grønt skifte, påpeker hun.

Furulund vil ikke ha Oslo-tilstander i Jessheim med dieselforbud og bomring.

LINJE 13

- Det er nå vi utvikler byen og kan legge til rette for hvordan vi vil ha det rundt oss. Når vi først skal utvikle handler det om å være framtidsrettet og gjøre det riktig første gangen, understreker Inger K. Furulund.

- Og dere vil ha toget til Eidsvoll tilbake?

- Ja. For pendlere mellom Eidsvoll og Jessheim ble kollektivtilbudet kraftig redusert da L13 mellom Dal og Eidsvoll ble nedlagt. Én buss i timen eller tog fra Jessheim via Lillestrøm til Eidsvoll, stimulerer ikke til å reise kollektivt. L13 bør gjenåpnes til Eidsvoll for å knytte kommunene sammen på en måte som er det 21. århundret verdig, sier Furulund.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.