- Dampsagalleen er 21 meter bred, inkludert kjørebaner, fortau, sykkelbaner og grøntanlegg. Bare fotgjengerstriper og litt finish mangler, sier daglig leder Gunnar Bakken i Jessheim Byutvikling.

SAGABYEN

Onsdag presenterte han fremdriften for flere byggetrinn i Sagabyen.

- Vi er i full gang med fundamentet i Saga Atrium. Sagaparken, som er tilgjengelig for alle, er delvis ferdig, mer får vi ikke gjort før vi er i gang med Saga Terrasse, sier han.

Hele dette området har fått navnet Sagabyen. I Saga Atrium blir det 60 leiligheter i en liten blokk mellom Europris og Saga Senter. Saga Terrasse, derimot, er en helt annen sak.

630 LEILIGHETER

Saga Terrasse blir et sammenhengende boligområde rett øst for jernbanen ved Jessheim stasjon. Det skal bestå av 15 boligblokker med opp til 630 leiligheter med uteområde mellom husene. Infrastrukturarbeidet er snart gjort, og går alt etter planen begynner byggingen neste høst.

- Saken skal opp til andre gangs behandling i kommunen 1. desember, og så til kommunestyret uka etter hvis det går gjennom, påpeker Bakken.

Ett av ankepunktene er det såkalte tårnet, altså høyden på den siste blokka.

- V i vil ha den høye varianten, kommunen den lave, sier Bakken om de åtte kontra 16 etasjene det kan bli der.

- Er dere i rute?

- Ja. Vi har en mal, og den holder vi oss til. All byggingen her går automatisk nå og til vi er ferdige med Sagabyen om ti år, påpeker han.

IMPONERT

Ordfører Tom Staahle var blant flere som var invitert på en befaring i Sagabyen onsdag. Han liker det han ser.

- Dette som bygges her, og flere andre steder i Jessheim sentrum, er tusen ganger bedre enn det som var. Jeg synes det blir veldig bra, for nå bygger vi en by for fremtiden. Selvsagt vil det alltid være nyanser, og det skal vi være vare på, men en gang må vi si ja til bygging. Ellers stårr utviklingen s stille, påpeker han.

OVER ELLER UNDER

På Jessheim stasjon skal det bygges en forbindelseslinje med Sagabyen, enten over eller under jernbanen akkurat der det gamle pakkhuset står.

- En undergang må bygges slik som Tverrvegen, og det kommer til å koste minst 150 millioner kroner.

- Hva med en overgang?

- Du kan dele den summen på ti, sier Bakken.

Hva som blir bygd, er også noe politikerne, og Jernbaneverket, skal ta stilling til etter hvert.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.