Nå ser Ap så mange tungtveiende grunner for å velge et annet alternativ at de ønsker å ta saken opp på nytt.
- Vi kan ikke lenger holde på kommunens løsning for omkjøringsvegen. Det vil bli langt dyrere, ødelegge mer av miljøet og ta mye lengre tid enn det nye alternativet som foreligger nå, sier Aps gruppeleder Janka Holstad til EUB. Hun og Ap er nå klare til å ta omkampen om den svært omstridte omkjøringsvegen på Jessheim Sørøst. Bakgrunnen er at senioringeniørene Finn Bergerud, Jens H. Jørgensen og Paul Erik Svensgaard nå har kommet med et nytt forslag til omkjøringsveg. Dette vil ifølge Holstad gi en rekke positive ringvirkninger for nytt og robust fylkesvegsystem rundt Jessheim:
Kostnaden vil kunne reduseres fra 400-600 millioner kroner for kommunens løsning, med entreprisekostnad for omkjøringsvegen og ombygging av Langelandkrysset, som Statens vegvesen krever. til 230 millioner kroner for det nye forslaget.
LES OGSÅ: Salamander kan stoppe omkjøringsvegen

Redusert byggetid

Byggetiden vil kunne forkortes betydelig. Senioringeniørene sier de vil kunne ha vegen klar i løpet av to år. For kommunens løsning kan det ta over ti år.
Den nye vegløsningen vil bli 1,2 kilometer kortere enn kommunens vedtatte løsning. Beregninger viser at dette vil kunne utgjøre cirka 600 tonn redusert CO2-utslipp årlig.
Dette vil også kunne bevare en større del av Jessheimmarka.
- Dette vil være en vegløsning for evigheten. Vi vil få langt mindre trafikk og kødannelser gjennom Jessheim by, noe som er en stor utfordring, spesielt i rushtiden morgen og ettermiddag, allerede i dag, sier Holstad.
- Ikke noe negativt med dette?
- Utfordringen er at vi må ha et flertall for å åpne kommunedelplanen for Jessheim Sørøst igjen, med alt det innebærer. Jeg skjønner at dette vil være en belastning for administrasjonen. Jeg er ikke en politiker som ønsker omkamper, men her er det så mange tungtveiende grunner at jeg ser ingen andre alternativer. Dette handler om Ullensakers framtid, sier Holstad.
LES OGSÅ: - Hvor går omkjøringsvegen videre?

Ap frir til Høyre

Nå vil Ap, nok en gang denne valgperioden, fri til Høyre. Dialogen er allerede i gang. Senioringeniør Finn Bergerud har over 40 års erfaring med vegplanlegging i Statens vegvesen. Han har stor tro på løsningen de foreslår med E6-avkjøring cirka én kilometer sør for Langelandkrysset og blant annet tunnel underveis.
- Vårt forslag vil lede trafikken fra Jessheim Øst og Gystadmarka rett ut på E6. Vi mener det er naturlig at det offentlig, og ikke aktuelle grunneiere, bekoster vegen. Vi foreslår derfor at Ullensaker kommune forskutterer dette, i samarbeid med Akershus fylkeskommune. Det må være en fjær i hatten for enhver politiker som klarer å få dette gjennom og løse trafikkproblemene i Jessheim sentrum, sier Bergerud.
Slik er det nye vegforslaget
De tre senioringeniørene foreslår følgende løsning:
På bakgrunn av mange års erfaring som vegingeniører i Statens vegvesen, lanserte de et forslag tilpasset dagens forutsetninger med tunnel gjennom Langelandfjellet og splitt til/fra E6 sørover.
Dette er en moderne løsning med stor kapasitet som også benyttes på E6 til og fra Gardermoen.
Hovedargumentet mot de tre sitt første forslag var at det ikke tok hensyn til nordoverrettet trafikk på E6. Dette er nå innarbeidet i den nye planen.
Kostnadene for den nye løsningen er beregnet til 230 millioner kroner.
Anlegget kan fullføres på cirka 2 år med det resultat at en umiddelbart tøser dagens trafikkproblemer på strekningen Trondheimsvegen - Gotåsalleen - Jembanebrua - Algarheimsvegen, mener de tre senioringeniørene.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.