Håvard Haugen tenker nå på om han skal bytte bank.

- De stenger alt, jo. Jeg er fra Hurdal, og der er det ikke minibank engang. Det er helt tragisk, sier Haugen til EUB.

Onsdag kveld sprakk nyheten om at DNB skal redusere antall bankkontor som betjener personkundene fra 116 til 57. 600 ansatte vil miste jobben. Ett av bankkontorene som legges ned ligger på Råholt.

- Jeg synes ikke noe om det i det hele tatt. Du får snart ikke brukt kontanter rundt omkring heller. Det skal noe til å henge med på alt, sier Haugen, som selv har vurdert å bytte bank.

- Ja, jeg ser ingen grunn til å legge skjul på det. Totens Sparebank har fortsatt kontor på Råholt. De er til stede her og du får banktjenestene du trenger.

LES OGSÅ: 600 DNB-ansatte mister jobben

Kontor på Jessheim

Bankkontoret på Råholt har fire ansatte per i dag. Disse vil i hovedsak bli omfattet av bankens omstilingsregelverk. Det vil si at de som vil kan søke jobb andre steder i konsernet. DNB opplyser til EUB at dette ellers vil bli forsøkt løst gjennom naturlig avgang eller frivillige løsninger.

- Jeg synes det er veldig dumt at det blir stengt her. Heldigvis har jeg Skandiabanken også. Det er den jeg bruker mest, men pensjonen min kommer gjennom DNB, sier Francis Joseph fra Råholt.

- For meg spiller det ikke så stor rolle. Jeg bruker en bank i Hallingdalen, og er ikke så avhengig av bankkontakten her på Råholt. Men jeg skjønner at folk reagerer på stengingen, sier Bjørn Vidar Sveingard fra Dokken i Eidsvoll. Karen Marie Sæther-Larsen er banksjef for DNB-avdelingene på Jessheim, Årnes og Råholt. Hun sier kundene som trenger bankkontakt kan reise til Jessheim.

- Bankkontoret har vært her i mange år, og det er vemodig at vi snart skal stenge dørene. Men når kundene endrer bankvanene sine, må banken følge etter. Råholt-stengingen skjer i vår.

- Her i DNB Råholt hadde vi i fjor i gjennomsnitt 50 kundebesøk per dag. Til sammenligning besøkte kundene i Eidsvoll kommune oss 1,4 millioner ganger i mobilbanken, og 672.389 ganger i nettbanken. Det er ikke forretningsmessig forsvarlig å opprettholde ett bankkontor med så lav trafikk, og det tar vi nå konsekvensene av, sier hun.

- Flere kommenterer at DNB har ønsket dette ved å sluse kundene inn på stadig mer digitaliserte tjenester og innskrenke tjenestetilbud i banklokalene. Hva er din kommentar til det?

- Jeg kan forstå at noen tenker slik. Vi opplever at de fleste av våre kunder blir fornøyde når vi viser dem hvordan de kan bruke banken på den enkleste måten. Vi har faktisk hatt noen som har blitt opprørt, og sagt «hvorfor har dere ikke fortalt dette før». DNB har høyere kundetilfredshet nå enn tidligere, selv etter de endringene vi har gjennomført de siste årene, sier banksjefen.

LES OGSÅ: Fikk status som gasellebedrift

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.