– Det er omtrent like dårlig veg litt sør for Jessheim sør og til Jessheim nord, som på betongdekket. Det virker som telehiv i noen slags skjøter i asfalten, sier Thor-Even Skjølås.

Han er fra Råholt, jobber i Akershus fylkeskommune og kjører på E6 to ganger daglig.

Over tid – og spesielt de siste ukene – er han én av flere som har merket at E6, som skal være blant vegdekkene med høyest standard, mange steder slår sprekker. Dette gjelder spesielt i begge kjøreretninger på firefeltsvegen mellom Jessheim og Kløfta.

– Noen av dumpene kjenner man godt i kroppen. Det er ubehagelig, og det vil på sikt gi raskere slitasje på bilen, poengterer Skjølås. EUB har selv kjørt og observert utfordringene på strekningen de siste ukene.

Undersøker utfordringene

Ifølge vegvesenets egne tall hadde denne E6-strekningen 21.724 iårsdøgnstrafikkk i snitt i 2017. Vegvesenet opplyser til EUB at denne strekningen ble bygget i tidsrommet 1976-1979.

– På den tiden var bark en del brukt i frostsikringslag, det vil si frosthindrende lag for å forsinke nedtrengning av frost i underbygningen. En hypotese er at barken er årsak til problemene. Det er viktig at barken ligger under grunnvannsspeilet. Forsvinner vannet fra barken vil oksygen få tilgang til barken og forråtnelse starter. Om vanninnholdet reduseres vil frosten gå gjennom barklaget, og dette vil kunne gi telehiv, sier Trond Holtvedt, seksjonsleder for vegavdelingen i Statens vegvesen Akershus. Han forteller at Statens vegvesen har hatt E6-strekningen Kløfta-Jessheim under observasjon over tid.

Har Bestilt jevnhetsmåling

– Strekningen har ujevnheter og sprekker som varierer noe i omfang mellom vinter og sommer. Strekningen er asfaltert i 2011 og 2015, og én delstrekning skal asfalteres i 2018. Det er gjerne sporslitasjen som er utløsende faktor når vi vurderer behovet for asfaltering på så trafikkerte veger som E6. Vi regner med at resten av strekningen har behov for asfaltering på grunn av sporslitasje i perioden 2020-2023, sier Holtvedt. Han opplyser at ujevnhetene også kan skyldes setninger i undergrunnen.

– Vi mener likevel at den mest sannsynlige årsaken til problemene er laget med bark. Bruk av georadar og oppgravingsprøver kan sannsynligvis gi oss svaret på lengre sikt. På kort sikt har vi bestilt en egen jevnhetsmåling i vinter, for å få forskjellen mellom sommer og vinter, sier Trond Holtvedt i Statens vegvesen.

FAKTA

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.