• SMS-meldingen: Her er SMS-meldingen naboene fikk etter at Eidsiva Bredbånd gjorde helomvending.

I forbindelse med fiberutbygging i Bårligrenda og Bårliåsen hadde Eidsiva selgere ute i nabolaget. Målet var å få så mange som mulig til å melde seg på, slik at det kunne bli tilstrekkelig økonomi i prosjektet.

– Prosjektet fikk nok påmeldte, og vi fikk beskjed om at utbyggingen ville bli satt i gang og gjennomført i løpet av høsten. Da var det stor glede og jubel for hele Bårliåsen og Bårlidalen, som alle hadde slitt med den begrensede kapasiteten som kunne tilbys gjennom den eksisterende kobberen, sier Karl Daniel Ekker til EUB. Men alt gikk ikke slik Ekker og de andre i området rett ved Eidsvoll sentrum håpet på. Plutselig fikk beboerne i Bårligrenda den første kontrabeskjeden. Dette skjedde per SMS:

– Ikke som forventet

«Hei. Vi har dessverre ikke mulighet til å gjennomføre planlagte fiberutbygging til deg på nåværende tidspunkt. Infrastrukturen ligger ikke til rette som forventet og vi må arbeide mer med planlegging og se på nye muligheter. Vi har ikke tidsperspektiv per i dag, men vi kommer tilbake med informasjon. Mvh Eidsiva Bredbånd», sto det i tekstmeldingen.

Noen uker senere kom det endelige avslaget i brevs form:

«Fiber kan ikke leveres. Eidsiva Bredbånd beklager å måtte informere deg om at fiberlinjen du har bestilt ikke kan leveres. Årsaken til dette er at utbyggingskostnadene blir for høye for oss i denne omgangen», står det der.

– Det de har gjort er å skumme fløten av området og konsentrert seg om å bygge ut boligfeltet og så la oss andre sitte igjen med dritten i form av en ADSL-linje, som gir cirka 10 Mb/s ned og 1 opp, noe som er tilnærmet ubrukelig. Eidsiva tilbudte opprinnelig 50/50-linje, sier Ekker.

– får ikke svar

I Bårligrenda ligger det cirka 40 husstander. Flere av disse skrev under på listen med ønske om å få installert fiber da de fikk muligheten. Nå venter de i uvisse.

– Eidsiva svarer ikke på gjentatte henvendelser, blant annet for å se på mulige dugnadsløsninger. De er også dugelig forsinket oppe i Bårliåsen, sier Ekker.

Han jobber mye på hjemmekontor, og merker dermed hastighetsutfordringene på linja på kroppen i hverdagen.

– Dette var også grunnen til at vi alle så fram til å få fiber. Nå er det høyst uklart hva som skjer, sier Karl Daniel Ekker.

Vurderer mulighetene

Eidsiva Bredbånd sier de har stor forståelse for at deres beslutning om å legge fiber på vent påvirker berørte naboer i området.

– Vi har stor forståelse for at dette påvirker bredbåndstilbudet for kundene i området. Vi vil fortsette å vurdere lønnsomheten til Bårligrenda etter hvert som vi utvider vår egen infrastruktur i området, sier Lars Bjelvin, kommunikasjonsansvarlig i Eidsiva Bredbånd. 

Han sier forutsetningene for deres planlagte utbygging av Bårligrenda endret seg i planleggingsfasen, slik at prosjektet ikke oppnådde deres interne lønnsomhetskriterier.

– Deler av området blir bygget ut, men ikke hele. Dette skyldes blant annet at Bane Nors arbeid med jernbanen i området har skapt større endringer i den eksisterende fiberinfrastrukturen. Dette resulterte igjen i at totalkostnaden for prosjektet ble dyrere enn tidligere estimert. Når utbyggingen i dette området også krevde utskiftninger av mange strømstolper var ikke prosjektet lenger regningssvarende, sier Bjelvin. 

Han understreker at Eidsiva Bredbånd, som en regional fiberleverandør, har som mål å levere høyhastighetsbredbånd – også i mer spredtbebygde områder.

– Vi bygger derfor også ut fiberinfrastrukturen i mange områder som er marginalt lønnsomme, poengterer Bjelvin.

Fakta

  • Regjeringen har som mål at 90 prosent av husstandene i Norge skal ha tilbud om høyhastighetsbredbånd – med minst 100 megabits per sekund (Mbit/s) – innen 2020.
  • Antall abonnement for bredbånd over fiber øker mer enn noensinne. Ved utgangen av første halvår 2017 var det mer enn 868 000 slike abonnement. Det er en økning på nesten 134 000 abonnement sammenlignet med samme tidspunkt i 2016.
  • Bredbånd over fiber utgjør nå 41 prosent av totalt antall bredbåndsabonnement.
  • Totalt var det mer enn 2,1 millioner abonnement for fast bredbånd ved utgangen av første halvår 2017.

 Kilde: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)

LES OGSÅ: De næringsdrivende fortviler over dårlig nettilgang

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.