Ionity har valgt Circle K som partner når de nå skal installere og drifte et nettverk av høykapasitetsladere for elbiler.

Nettverket kommer til å dekke hovedveiene for langdistansereiser i Europa.

Norge får 20 stasjoner med i snitt seks ladere på hver stasjon. De tre første pilotene kommer på Circle K Dal (E6), Circle K Rygge i Østfold (E6), og Circle K Kjerlingland i Aust-Agder (E18).

SAMARBEID

Ionity et fellesforetak mellom BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi & Porsche, skal etablere et nettverk med av HPC-ladere (High Power Charging) for elbilkunder over hele Europa for å muliggjøre e-mobilitet over lange avstander.

– Circle K er valgt som partner slår seg sammen med og Ionity for å realisere et europeisk nettverk. Kunder i Norge vil få tilgang til HPC-ladere på utvalgte stasjoner i Circle Ks nettverk, sier Pål Heldaas kommunikasjonsdirektør hos Circle K Norge.

Nettverket kommer til å dekke hovedveiene i Europa.

350 kW

Nettverket er basert på CCS-standarden (Combined Charging System) og oppnår effektnivåer på opptil 350 kW som gjør det mulig på redusere ladetiden betraktelig sammenlignet med de systemer som finnes i dag.

– Vi er stolte og glade over vårt samarbeide med Ionity. Sammen skal vi bygge et lade-nettverk med den største kapasiteten i Europa. Initiativet understreker Circle Ks ambisjon om å være en del av e-mobilitetsløsninger i hovedmarkedene våre. Vi vil gjøre det enkelt for kundene våre å ta del i teknologiutviklingen som nå, for første gang, gjør det mulig hurtiglade for alle som skal reise over lange avstander, sier Christoffer Sundby, norgessjef i Circle K.

SJU LAND

Det er planlagt å etablere neste generasjons hurtigladere på stasjoner i Norge, Sverige, Danmark, Irland, Litauen, Latvia og Estland.

– Circle K har et omfattende nettverk av stasjoner på strategiske steder, og de har allerede god erfaring med å tilby lading av elbiler. Selskapene våre har et felles mål om å tilby raske, innovative og behagelige ladeløsninger for våre kunder. Med effektnivåer på opptil 350 kW gjør nettverket det mulig for elbiler, som har teknikken, å redusere ladetiden betraktelig. Nettverket støtter eksisterende og neste generasjon elektriske biler som har CCS-systemet, sier Jan Haugen Ihle, regiondirektør Norden og Baltikum hos Ionity.

LES OGSÅ: 31 år på samme bensinstasjon

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.