Ionity har valgt Circle K som partner når de nå skal installere og drifte et nettverk av høykapasitetsladere for elbiler.
Nettverket kommer til å dekke hovedveiene for langdistansereiser i Europa.
Norge får 20 stasjoner med i snitt seks ladere på hver stasjon. De tre første pilotene kommer på Circle K Dal (E6), Circle K Rygge i Østfold (E6), og Circle K Kjerlingland i Aust-Agder (E18).
SAMARBEID
Ionity et fellesforetak mellom BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi & Porsche, skal etablere et nettverk med av HPC-ladere (High Power Charging) for elbilkunder over hele Europa for å muliggjøre e-mobilitet over lange avstander.
– Circle K er valgt som partner slår seg sammen med og Ionity for å realisere et europeisk nettverk. Kunder i Norge vil få tilgang til HPC-ladere på utvalgte stasjoner i Circle Ks nettverk, sier Pål Heldaas kommunikasjonsdirektør hos Circle K Norge.
Nettverket kommer til å dekke hovedveiene i Europa.
350 kW
Nettverket er basert på CCS-standarden (Combined Charging System) og oppnår effektnivåer på opptil 350 kW som gjør det mulig på redusere ladetiden betraktelig sammenlignet med de systemer som finnes i dag.
– Vi er stolte og glade over vårt samarbeide med Ionity. Sammen skal vi bygge et lade-nettverk med den største kapasiteten i Europa. Initiativet understreker Circle Ks ambisjon om å være en del av e-mobilitetsløsninger i hovedmarkedene våre. Vi vil gjøre det enkelt for kundene våre å ta del i teknologiutviklingen som nå, for første gang, gjør det mulig hurtiglade for alle som skal reise over lange avstander, sier Christoffer Sundby, norgessjef i Circle K.
SJU LAND
Det er planlagt å etablere neste generasjons hurtigladere på stasjoner i Norge, Sverige, Danmark, Irland, Litauen, Latvia og Estland.
– Circle K har et omfattende nettverk av stasjoner på strategiske steder, og de har allerede god erfaring med å tilby lading av elbiler. Selskapene våre har et felles mål om å tilby raske, innovative og behagelige ladeløsninger for våre kunder. Med effektnivåer på opptil 350 kW gjør nettverket det mulig for elbiler, som har teknikken, å redusere ladetiden betraktelig. Nettverket støtter eksisterende og neste generasjon elektriske biler som har CCS-systemet, sier Jan Haugen Ihle, regiondirektør Norden og Baltikum hos Ionity.
LES OGSÅ: 31 år på samme bensinstasjon