• FORVENTNINGER: Administrerende direktør i Mazda Motor Norge, Karianne Westby, venter et godt salg av den nye CX-5. Forgjengeren har vært deres mest solgte bil de siste fem årene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

For Mazda er modellen CX-5 ekstremt viktig. Den ble lansert i 2012 og har siden den gang stått for vel halvparten av merkets salg i Norge. I sitt beste år, 2013, var CX-5 den fjerde mest solgte bilmodellen her til lands.

16.000 nordmenn

Siden introduksjonen har mer enn 16.000 nordmenn gått til anskaffelse av en CX-5. Nå er Mazda klar med en ny utgave av modellen. Nylig ble den vist for første gang i Norge, ved Mazdas hovedkontor i Norge, på Kolbotn rett sør for Oslo. Administrerende direktør i Mazda Motor Norge, Karianne Westby, legger ikke skjul på hva CX-5 betyr for dem.

– Vi har den nest største markedsandelen til Mazda i Europa, med 4,3 prosent, kun slått av Island. Snittet for Mazda i Europa er 1,5 prosent. CX-5 har bidratt enormt, sier Westby.

Hun er forsiktig med å anslå hvor høyt den nye modellen kommer på bestselgerlisten. Markedet for SUV-er har bare økt siden forrige utgave ble introdusert, men en svært stor del av bilene som selges i segmentet, er ladbare hybrider. En slik drivlinje blir ikke å finne i CX-5.

30 prosent SUV-er

I år har SUV-andelen av norske personbiler vært på 30 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Blant familiebilene er SUV-ene totalt dominerende.

– Markedet har endret seg, og vi vet ikke hvordan det vil utvikle seg i tiden som kommer. Vi har en stor kundebase på CX-5, 16.000 har kjøpt bilen i Norge, men det flere konkurrenter nå enn for fem år siden, sier Westby.

Bilen blir ved introduksjonen tilgjengelig med én diesel- og én bensinmotor, på henholdsvis 175 og 160 hestekrefter, i kombinasjon med firehjulstrekk, og 165 og 150 hestekrefter med forhjulstrekk. Senere vil det også komme en bensinmotor på 195 hestekrefter.

Mazda-importøren sier at over 90 prosent av de norske kundene velger høyeste utstyrsnivå sammen med firehjulstrekk og automatgir, mens drøyt halvparten går for dieselmotoren.

Ifølge Westby er det ikke noen planer om en ladbar hybrid-versjon, heller ikke en elektrisk CX-5, men hun legger til at Mazda skal komme med en elbil i 2019.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.