– Vi hadde aldri flyttet hit uten Oslo Lufthavn eller velutbygde E6. Infrastruktur er viktig for oss, og her har vi den perfekte beliggenheten.

Selger Knut Syver Grøtan står på taket til Oslo Caravan på Kløfta. Hovedferdselsåren E6 er nærmeste nabo. Trafikken dundrer forbi. Noen kilometer lenger borte skimter vi flykropp etter flykropp som tar av eller svinger inn mot Oslo Lufthavn. Med hovedflyplassen har den lokale infrastrukturen tatt mange steg. Snart er det ny firefeltsveg på E6 opp til Moelv, og næringsetableringer har lettet i vår region de siste årene. Coop Norge har fått sitt hovedlager ved Gardermoen. Det samme har sportsklærkjeden XXL. Mange andre har fulgt etter.

Mange nye kunder

– Vi var først på Berger i Skedsmo, men ville nærmere E6 og Oslo Lufthavn. Vi har fått mange nye kunder de siste årene, og har mye å takke beliggenheten for. Vi blir sett. Du får ikke kjørt forbi på E6 uten å se oss, sier Grøtan.

– Vi selger også en del bobiler ut av distriktet, ja til hele Norge. Ofte henter vi kunder på Oslo Lufthavn som kommer med fly fra andre steder. Det er praktisk. Vi ligger ti minutter unna. For oss er beliggenheten også gratis markedsføring. Det var viktig i forhold til valg av tomt, sier servicesjef Dany Narten.

Inger Beate Hovi er forskingsleder for næringslivets transportbehov i Transportøkonomisk institutt. Hun viser til en stor vekst i nybygde lagerhaller i Oslo-regionen i perioden 2000 til 2017.

– Det framkommer ganske klart av kartet at det har vært en storstilt utbygging langs E6 fra Vestby i sør til Jessheim- og Gardermoen-området i nord, sier hun.

Flere nyansettelser

Hovi trekker blant annet fram økt vegbasert import til Oslo-regionen og etablering av nasjonale sentrallagre med nærhet til Oslo som viktige årsaker til etableringene.

– God tilgjengelighet til veginfrastruktur og jernbane gir mulighet for effektiv distribusjon av importen til andre deler av landet, sier hun.

Oslo Caravan selger cirka 300 enheter i året. Staben er økt med åtte nyansettelser bare siste 18 måneder.

– Omsetningen har økt fra 60 millioner i 2013 til 150 millioner i år. Vi er i en bransje med vekst også, sier Dany Narten.

– Vi ser for oss videre vekst i årene som kommer. Bedrifter rundt her bygger stadig ut. Det er mange som satser i området, sier Knut Syver Grøtan.

Vekst ved E6

  • Oslo Caravan flyttet fra Berger i Skedsmo til Kløfta i Ullensaker i 2015/2016.
  • De siste fem årene er årsomsetningen økt fra 60 til 150 millioner kroner.
  • Det lokale utsalget selger cirka 300 enheter årlig.
  • Antall ansatte er økt fra 9 til 17 det siste halvannet året.
  • Beliggenheten ved E6 og nærheten til Oslo Lufthavn trekkes fram som viktig for den formidable veksten.

KONSEKVENSER

Denne artikkelen er en del av serien om 10 konsekvenser av 20 år med hovedflyplass i prosjektet #gardermoen2018. Dette er artiklene i serien:

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.