Brasseriet Råh på Råholt, Haraldvangen kurs og konferansesenter og Hurdalsjøen Hotell og Konferansesenter, var blant de første stedene som ble undersøkt.

Alle tre besto kontrollen med glans. De fikk tildelt et smilefjes som viser gjestene at maten er trygg, og at det ikke finnes avvik på noen punkter i lokalene der maten tilberedes og serveres.

SMILER AV SMILEFJESET

Både daglig leder og kjøkkensjefen ved Brasseriet Råh var strålende fornøyd etter forrige ukes kontroll.

- Vi er kjempefornøyd med at vi har fått et smilefjes, men synes det er dumt at det ikke er likhet for loven, forklarer daglig leder, Silje Harfallet.

Hun forklarer at ordningen i seg selv er helt genial, men at det da er nødvendig at alle steder blir sjekka på samme måte.

LES OGSÅ: Restaurant kjøper hjertestarter for å redde liv

SKAL HJELPE FORBRUKEREN

Mattilsynets nye ordning tredde i kraft den første januar, og skal hjelpe forbrukerne til å se hvilke spisesteder som har god hygiene. Stedene som sjekkes vil enten få et blidt, nøytralt eller surt fjes som må henge på inngangsdøra.

Avdelingsleder for Mattilsynet avdeling Romerike, Gry Holmbakken, forklarer at den nye ordning hovedsakelig vil gjelde for steder der det er meningen at maten skal spises på stedet, som for eksempel kafeer og restauranter.

- Vi har valgt å begynne med en gruppe virksomhet, sier Holmbakken, som ikke utelukker at ordningen kan bli mer omfattende etter hvert.

GODE RESULTATER

Cirka halvparten av stedene som har blitt testet på Øvre Romerike har fått smilefjes. Den resterende halvparten har fått et nøytraltfjes, noe som betyr at inspektøren har funnet enkelte mindre alvorlige avvik på stedet.

BLIR LAGT UT PÅ NETT

Resultatene til stedene som kontrolleres vil bli lagt ut i en egen database på Mattilsynets hjemmesider. Forbrukerne kan selv gå inn å sjekke denne. Holmbakken kan opplyse om at de forventer å være ferdig med alle smilefjeskontrollene i de minste kommunene på Romerike innen utgangen av februar.

SOM FORVENTET

- Det er jo hyggelig at vi har fått et smilefjes, men det er dette jeg forventer, sier daglig leder av Haraldvangen kurs og konferansesenter, Tor Hurlen.

Han påpeker at de fokuserer på at det skal være god hygiene på stedet.

POSITIVT

Kim Lundin er kjøkkensjef på Hurdalsjøen Hotell og Konferansesenter. Han er også positiv til den nye kontrollordningen.

- Jeg tenker dette er positivt for gjestene og forbrukerne, som på en enkel måte kan se hvordan forholdene er der de spiser, sier Lundin.

LES OGSÅ: - Kokeboka er fri for trøffel og slike fine ting

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.